Šťastný v reakci na derby plánuje legislativní změny. Vznikne rejstřík ke sdílení dat?

13.05., 14:54
Aktuality
Podaří se prosadit legislativní změny? (© Vlastimil Vacek / Právo / Profimedia)

Pod Národní sportovní agenturou (NSA) by mohl vzniknout rejstřík, kde by mohly sportovní kluby anonymně sdílet data o problémových fanoušcích. Po dnešním jednání s předsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) Jiřím Kauckým to řekl novinářům ministr pro sport Boris Šťastný (Motoristé). Prosadit legislativní změny v reakci na výtržnosti při víkendovém fotbalovém pražském derby by chtěl do konce roku poslaneckým návrhem.

"Myšlenka je, že Národní sportovní agentura (NSA) jako ústřední orgán státní správy by mohla být správcem takového rejstříku, aby se mohly ty jednotlivé informace i třeba anonymně sdílet mezi jednotlivými kluby," řekl novinářům Šťastný. Později dodal, že by databázi případně mohla spravovat i Fotbalová asociace ČR (FAČR). Další možností, jak problémy řešit, by podle něj mohly být i vstupenky na jméno. Kaucký se s ministrem shodl na tom, že databáze nemůže vzniknout bez změn v legislativě. "Několik článků evropského práva to zakazuje," řekl.

Podle Kauckého by v systému zpočátku byli lidé, kteří mají soudem zakázaný vstup už nyní. "Což je zřejmě jenom pár desítek lidí," uvedl. Další lidi by mohly za zákonem stanovených podmínek do registru zařazovat kluby. "A pokud by se konalo rizikové utkání, tak by systém, hloupě řečeno, vyskladnil pouze ty portréty, aniž by se někdo dozvěděl, jak se ten člověk jmenuje, kde bydlí a tak dále," uvedl.

Kamery u vstupu by pak pořadatelům signalizovaly, kdo nemá na stadion projít. "Pokud by se mu to nelíbilo, že tam (v databázi) je, tak to bude reklamovat u sportovní agentury," dodal ředitel úřadu. Stížnost či žádost o výmaz z rejstříku by mohl směřovat také přímo na ÚOOÚ.

Debatu spustily události víkendového derby. (©Dominika Körtvélyesiová / Alamy / Profimedia)

Šťastný chce přípravu legislativy urychlit. "To znamená v nějakých následujících měsících tu věc připravit, abychom do konce roku ji přijali. Potom následně asi bude trvat nějakou chvíli vytvořit technické podmínky," dodal. V současnosti se podle něj kamery využívají pouze zpětně ke ztotožnění pachatelů. "Nadstavba řešení, o kterém mluvíme, je taková, že když se klub rozhodne a zakáže někomu vstup na stadion, tak by měl možnost tam toho konkrétního člověka nepustit," dodal.

Dojde i na vstupenky na jméno?

V pracovní skupině, jejíž zřízení ministr oznámil už dříve, chce mluvit i o dalších možnostech, třeba vstupenkách na jméno. Takové opatření by se nemuselo týkat všech lístků, ale například jen těch do rizikových sektorů, míní. "Ale vstupenka na jméno není všespásná, musí to být kombinace všech opatření," uvedl. Kluby podle něj také musí důsledně dodržovat a vymáhat současné předpisy, například zákaz pyrotechniky.

Členové pracovní skupiny se dnes krátce sešli ve Sněmovně, znovu se mají sejít s prvními návrhy asi za dva týdny. Podle Šťastného dnes řešili zpřísnění přestupků, jako jsou zakrývání obličeje, používání pyrotechniky či vstupu na hrací plochu. Podle poslance Roberta Králíčka (ANO) je naopak shoda na tom, že není potřeba řešit pravomoci pořadatelských služeb. Jejich spolupráce s policií řádně funguje, i když při derby se to nepotvrdilo. "Nevidíme potřebu k tomu vytvářet novou legislativu," řekl Králíček.

Podle místopředsedy Sněmovny Patrika Nachera (ANO) by se rozpoznávání obličejů mělo využívat u vstupu na stadion, nikoliv uvnitř. Pro kluby by to znamenalo statisícové náklady a přípravu v řádu týdnů. Inspirací mohou být zkušenosti ze světa. V případě, že by systém povolil někomu vstup na stadion, jeho záznam by okamžitě smazal. Legislativní změny mohou reálně platit nejdříve od příštího roku, od nové sezony by mohly podle předsedy FAČR Davida Trundy fungovat změny, které může prosadit fotbalové prostředí v rámci samoregulace.

Sobotní pražské derby na Slavii se nedohrálo poté, co část domácích fanoušků vtrhla na trávník a napadla několik hráčů soupeře. Někteří lidé doběhli až k protějšímu rohu stadionu a házeli světlice do diváckého sektoru pro hosty. Disciplinární komise duel kontumovala ve prospěch Sparty, vršovický klub zároveň dostal nejvyšší možnou pokutu deset milionů korun a nejbližší čtyři domácí soutěžní zápasy musí odehrát bez diváků. Pokutu dostala i Sparta.

Autor: ČTK

Související články

Zobrazit jen nejnovější
Zobrazit všechny
Sparťanky ovládly derby se Slavií a po pěti letech slaví zisk titulu
16.05., 20:45
Morávek by Chorého s Douděrou na MS nenominoval. Slavii čeká obměna kádru
13.05., 19:31
Bylo to o pár minut dřív, omlouvám se. Je to moje velká chyba, uznal spíkr Tribuny Sever
13.05., 17:02
Góly a statistiky z derby pražských "S" zůstanou navzdory kontumaci v platnosti
12.05., 17:00
Tresty v souvislosti s derby? Slavia vyčíslila celkovou ztrátu na 50 milionů korun
12.05., 15:41
Kontumace, rekordní pokuta a uzavření Edenu. Slavia zná tresty za ostudné derby
12.05., 14:22
Ještě v noci nebyl schopen pořádně komunikovat. Zhroutil se, prozradil Čupr o Surovčíkovi
12.05., 08:11
Kontumace ve prospěch Sparty? Je to naše vina, za to se má platit, neskrýval se Tvrdík
11.05., 23:51
Tvrdík vyhlásil válku chuligánům: Slavia spustí systém na rozpoznávání obličejů. I za cenu pokut
11.05., 23:11
Z hrdiny vyvrhelem: Tvrdíkův emotivní odstřel Chorého může Slavii v útoku pořádně bolet
11.05., 21:21
Domnívali jsme se, že je konec. Útok na Surovčíka odmítáme, stojí ve vyjádření tribuny Sever
11.05., 16:06
Disciplinární komise: Slavii nehrozí odečet bodů za nedohrané derby
11.05., 15:22
Rouček v derby nechyboval, správně vyloučil Chorého za surovou hru, hodnotila komise
11.05., 13:44
Incident z derby je odraz dnešní doby, ale pořád si myslím, že je fotbal bezpečný, řekl Plašil
11.05., 09:02
Jak vyřeší sázkové kanceláře derby? U nerozhodnutých sázek vrátí vklady
10.05., 17:13
Události z derby vnímáme jako vyvrcholení nenávisti vůči našemu klubu, zní ze Sparty
10.05., 16:10
Tvrdík potvrdil konec Chorého a Douděry ve Slavii. Fanoušek dostal doživotní zákaz
10.05., 14:24
Disciplinárka zahájila řízení se Slavií i Spartou, tresty padnou v úterý. Karty zůstávají v platnosti
10.05., 13:17
Ostuda v derby se řeší i ve světě. Fanoušci napadli hráče a zničili oslavy titulu, píše se
10.05., 12:27
Komplikace v boji o titul i pošramocená reputace. Co má před sebou Slavia ve zbytku sezony?
10.05., 11:48
Ohrožení důvěryhodnosti ligy. Chance podporuje bezpečný fotbal, odsoudil exces sponzor
10.05., 10:10
Spartu kromě zranění trápí i karetní tresty. Oslabený kádr v derby přišel o další čtyři hráče
10.05., 09:57
Slavia reaguje na exces v derby. Uzavření tribuny Sever, Chorý a Douděra byli vyřazeni z kádru
10.05., 09:30
Bezpečnost a respekt musejí být naší prioritou. Uděláme maximum, aby se exces neopakoval, slíbil Trunda
10.05., 08:24
LFA svolala mimořádné zasedání disciplinárky. O osudu derby se rozhodne už v neděli
09.05., 23:40
Výhrůžky smrtí a napadení. Budu to řešit právní cestou, uvedl Surovčík po derby
09.05., 23:35
Za nedohrané derby přijde trest. Co může Slavia čekat od disciplinární komise?
09.05., 23:13
Policie bude řešit napadení hráčů Sparty. Výtržníkům hrozí až dva roky vězení
09.05., 22:33
Největší ostuda, jakou jsem v klubu zažil. Můžeme se jen omluvit, mrzelo Tvrdíka
09.05., 22:16
Nedůstojný konec derby. Zápas Slavie se Spartou zůstal po vběhnutí fanoušků na hřiště nedohrán
09.05., 21:41
Chorý znovu neudržel nervy na uzdě. Třetím vyloučením se neslavně zapsal do historie
09.05., 21:09

Komentáře (83)

Přidat komentář
Kluivert9

Konečně si ministr "ničeho" připadá aspoň chvilku důležitě...

Reagovat
verv

Reagovat
Gryphonheart

Dobře že řeší tohle, a nevymýšlí ještě horší blbosti

Reagovat
Neon

Ten jeho plakát jsem vyvěsil v práci. Co na tom, že nemáme výtah

Reagovat
kilobyte

Reagovat
Gryphonheart

Já až teď. Co na tom, že máme kancelář v suterénu a výtahem stejně nejezdíme

Reagovat
fantomas10

že když se klub rozhodne a zakáže někomu vstup na stadion, tak by měl možnost tam toho konkrétního člověka nepustit

To jako dnes neni mozne? Nepustit tam koho klub nechce? Nebo zalezi na tom, jestli je klub vlastnikem stadionu?

Reagovat
Pablos

Nemůže ho identifikovat, resp. uchovávat jeho podobu, či jméno ...pokud to nemá soudně dané.

Reagovat
Joe.Cole

To by musely být vstupenky na občanku. Pak by mohly kluby uchovávat citlivé údaje na základě oprávněného zájmu.

Reagovat
ghjghj3

Ne neni to mozne, musi k tomu byt rozhodnuti soudu. Protoze i stadion je verejny prostor podobne jako knajpa, nebo lavicka na ulici.

Reagovat
fantomas10

Pokud nevlastni stadion mesto, tak neni ne?

Reagovat
zorz767

Policejní stát snadno a rychle. Víš co, Borisi? Běž...

Reagovat
ACSeRw!n

Reagovat
fantomas10

Tak nejak tusim, ze to udelaji rychle a blbe, ale obecne myslenka vest databazi lidem se zakazem na stadion neni spatna ne?

Reagovat
Sigma Olomouc

Reagovat
Pablos

Když nebudeš dělat bordel, tak tam nebudeš... víš o tom né ? Asi tady bude zakopanej pes tvého příspěvku

Reagovat
Greny

Otázka je za co tě tam budou moci přidat, pokud i za hanlivé pokřiky může to být sranda

Reagovat
Pablos

tak rozhodovat to bude klub... je otázka jestli se to nebude dát lehko zneužít na fanoušky hostí no.

Reagovat
Greny

Právě na to narážím

Reagovat
Pablos

ale tak hanlivé pokřiky jsou asi blbost, to by měl ban půl stadionu... taky moc jsem si nevšiml, že by tě někdo teď chtěl za to vyvádět, proč by se to mělo měnit ? Pořád věřím, že ty kluby potřebují jen to co můžou i teď, ale nemají pak páky na to se toho domáhat příště. Všichni to chtějí, že je blbě nastavená legislativa, ale stačí jeden náznak, že by to mohlo být... tak zase příjde vlna né to né, to nechceme

Reagovat
naheCZ

Záleží komu ty hanlivé pokřiky budou směrované

Reagovat
zorz767

O to mi fakt nejde. Spíš o to, že mi nějaká AI bude snímat ksicht před vstupem bez mého souhlasu. Tyhle tendence jsou strašně nebezpečné, protože v Číně třeba už takhle lidi sledujou 24/7 a na každého mají složku.

Reagovat
iamek

O tomhle jsem nedávno viděl dokument a naprostá šílenost celý ten systém. Oni i preventivně chytají lidi, kteří nic neudělali, ale chovají se divně

Reagovat
kilobyte

Člověk se začne bát, aby něco náhodou neprovedla kvůli tomu se začne chovat divně a už po něm jdou.

Reagovat
Maximm9

Bez tveho souhlasu to nebude. Pokud si koupis vstupenku, tak s tim budes automaticky souhlasit.

Reagovat
Joe.Cole

Právěže se souhlasem to taky nepůjde. Zaprvé ten souhlas musí být svobodný a takto to můžeš podmiňovat jen pro účely samotného poskytnutí služby.

Ale hlavně - údaje uchovávané na základě souhlasu musíš na žádost dotyčného smazat.

Reagovat
iamek

Tak to rovnou můžou dát kameru na každý roh ulice, 100% přístup úřadu do tvých bankovních a osobních účtu na sockach. Pokud nic zlého neděláš, tak ti to nemůže vadit. Orwell by měl radost.

Reagovat
Pablos

Dobré překroucení. Pokud budu v registru dlužníku nemůžu si vzít třeba u banky půjčku... úplně stejný princip... tvojí identitu prostě prověří.

Reagovat
Joe.Cole

Není to stejný princip. Do registru dlužníků tě zapíše subjekt, kterému jsi dal své údaje dobrovolně.

Reagovat
iamek

Reagovat
Pablos

Tak ale ono to tak bude teoreticky na lístkách si myslím, že tím dáváš souhlas. Tudíš bude volba zase na tobě, i když nepříjemná třeba.

Reagovat
Pablos

*Tudíž ...já mám dnes den

Reagovat
Joe.Cole

Je to tak. V tomto případě ale ani nepotřebuješ ten souhlas, protože bezpečnost je jeden z účelů na které lze uplatnit oprávněný zájem. Navíc se souhlasem je problém v tom, že musí být odvolatelný a nevynucený.

Ale iamek psal o snímání obličejů a to je složitější. Já se tím občas zabývám v práci, ale tohle bych si bez právního nedovolil implementovat. Kor když jsou ty zákony napsány tak gumově a nejasně.

Reagovat
Pablos

Tak třeba Tvrdík teď vyhlašoval, že Tykač chce aby to spustil a platili se pokuty (ty systémy na obličej totiž mají Slavia i Sparta nainstalované)... takže prostě ten lobbing tam bude touhle cestou, když už do toho investovali tolik milionů a leží jim to tam ladem.

Reagovat
Joe.Cole

Tak to si nejsem jistý, jestli Tvrdík ví o čem mluví. Ty pokuty jsou dost dost mastné. Může to být až 20mil eur nebo 4% ročního obratu firmy.

Reagovat
Pablos

To je teď jedno trošku, silácké řeči prostě... ale jasný důkaz jakou cestou povede lobbing.

Reagovat
Joe.Cole

No já si myslím, že to udělá přes tu NSA. Politici vytvoří pro NSA zákonou povinost sbírat údaje na fotbal. stadionech a tím pádem žádný souhlas nebude potřeba.

Každopádně se bude řešit proporcionalita a klidně to může jít k Soudnímu dvoru EU.

Nebo druhá možnost (klasická česká cesta) - bude se nějakou dobu předstírat, že se pracuje na tvrdých opatřeních a pak se to nechá vyšumět a nic se nestane

Reagovat
Pablos

Ale jo jako beru, že to není nejšťastnější třeba model a má to hodně svých úskalí... ale tak pokud to nebude průchozí přes EU tak to neprojde stejnak.

Reagovat
Rudy

Popsal jsi to docela presne. Tohle je moderni predstava prava, presumce viny. Vitejte v 21.stoleti

Reagovat
kilobyte

Tvrdík teď mluvil o tom, že potrestají všechny z TS, kteří nebyli na svém místě.

Reagovat
Freedo

Na tohle se těšili už dlouhou dobu a jen dostali munici

Reagovat
kovi610

Reagovat
MichaJel

Reagovat
Igner Farnsworth

Reagovat
JFT97

Reagovat
JFT97

*

Reagovat
Busby babes

Tvl Sedmidrep vymysli picoviny

Reagovat
kattos

Super no takže extra represivní změny které jsou zase přestřel.

Jenom protože se předtím na předchozí opatření sralo a nedělalo se co má.

Už fakt chybí jen ten chat control

Reagovat
kattos

I když tohle teda zní jakoby ok ještě, ale ty další nápady jsou už více šílené

Reagovat
Pablos

Co je extra represivního na tom, že když budeš dělat bordel tak budeš v rejstříku, aby si se opravdu nemohl dostat na utkání... na které sám píšeš, že se sralo ?

Možná tak to vyžadování zákaz pyra... ale tak po tomhle incidentu to bylo přeci naprosto jasný, že se něco takového bude vyžadovat, což se ostatně vyžaduje vždy po nějakém průseru a pak se z toho postupně ustupuje, což může nastat i tady.

Reagovat
ACSeRw!n

naivni si myslet, ze to bude jen o tom.. timto to vse jen zacina

Reagovat
Pablos

a co hrozý tak šíleného ? vstup na občanku ? Tak to je průser no. Co ti hrozí na letišti nejhoršího ? Vstup na občanku (pas) a nesmíš mít vlastní chlast a jídlo a někdo ti prohrábne batoh... stejně jako teď na stadionu.

Reagovat
Pablos

*hrozí tvl

Reagovat
kattos

No ale tohle není ten důvod proč se ten problém stal

Pravý problémy jsou to jak to dlouho Slavie ignorovala a neustále to bomptnalo až to vybouchlo

Reagovat
Pablos

No dobrý... ale tak ten problém s vymáháním zákazu tady prostě i tak je, že teď Tvrdík lobbuje o sto šest je věc druhá.

Reagovat
kovi610

Reagovat
naheCZ

Vstupenky na jméno...to už na několik akcích bylo/bývá a nikdy to nikdo nekontroluje.

Reagovat
verv

to je taková věc aby to vypadalo, že se něco dělá

Reagovat
ACSeRw!n

Reagovat
Igner Farnsworth

K nam do firmy projdes jen na prukaz, ktery jako zamestnanec dostanes, jinak neni sance se tam legalne dostat, takze tehle system funguje naprosto dostatecne.

Reagovat
Jetysko1

Vás ve firmě nedělá 19 tisíc....

Reagovat
icka

A kolik vás tam je? U nás cca 7k, na průkazu mám fotku starou 15 let a prošel by na to víceméně kdokoli.

Reagovat
Joe.Cole

Já teď cca měsíc nemohl najít svůj čip používal jeden od kolegyně, která už u nás půl roku nepracuje. Dokonce jsem se dostal i na místa, kam mě moje karta nepustí

Reagovat
Igner Farnsworth

To ale neni o tom ze je spatny system, jen ho vase firma spatne dela.

Reagovat
lexxes

Hlásit se v době zápasu na policejní stanici a nazdar.

Reagovat
kovi610

Reagovat
iamek

Reagovat
Greny

To nepůjde když budou policajti na stadione

Reagovat
Pepesma

mobilní stanoviště přes ulici

Reagovat
fenixLFC

Reagovat
kilobyte

Veřejně prospěšné práce v době zápasu.

Reagovat
fantomas10

Reagovat
Pablos

Speaker tribuny sever dostal doživotní zákaz ...a poslal ostrý vzkaz Tvrdíkovi... máme to někdo, socky nesjíždím něják .

Reagovat
Kucka

Už máš separátní článek

Reagovat
Pablos

Reagovat
Odborný diskutér

Záhnědy si teď budou zkoušet fízloviny na kelímkáčích a za pár let to samozřejmě skončí "pracovníma táborama". Slávie podělala celou zemi na x desetiletí, děkujeme.

Reagovat
Pepesma

ehm, ne?

Reagovat
Igner Farnsworth

Reagovat
r.mrazik

tak tohle dopadne skvele, kdyz to ma na starosti Boris

Reagovat
ghjghj3

A nerikali vyfukari, ze jsou jako Milei, ze budou rezat zakazy, narizeni a prikazy. Zatim jen to chozeni po schodech, troleni a zakazy.

Reagovat
verv

Však ty dělaj zatím ve většině případů přesnej opak toho co slibovali. Pohlídáme Babiše a vyrovnaný rozpočet

Reagovat
kilobyte

Jediná opravdová pravicová strana. Ale zatím dělají jen levicové kroky.

Ještě slibovali zrušit Fialu a přitom jeden Fiala tam cenzuruje ministra obrany.

Reagovat
Kiss Me Polka!

tak od obdivovatelu komous z ciny zadne jine reseni asi neslo cekat

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele