Malá země, která svými talenty krmí Evropu. Chorvatská liga umí mladíky dobře připravit

08.10., 19:41
Aktuality
Hráči Dinama Záhřeb (© ČTK / imago sportfotodienst / Goran Mehkek)

Chorvatsko má jen necelé čtyři miliony obyvatel. A i členskou fotbalovou základnu eviduje Česko dvojnásobnou. Přesto prim nejen v Evropě, ale i na světové scéně hrají Vatreni. Proč má chorvatský fotbal v nejlepších ligách Evropy daleko větší zvuk než česká nejvyšší soutěž, ačkoliv její kredit stoupá? Více si o tom povíme v dnešním Prostoru Jana Morávka.

Je to nevyvratitelný fakt. Síla národních týmů se zrcadlí v počtu fotbalistů, kteří hrají v pěti elitních evropských ligách. A při porovnání českého a chorvatského zastoupení v nich je viditelné, že důvěra v hráče od Jaderského moře je v tomto prostředí vyšší.

Určitě je to zapříčiněné zlatou generací Chorvatska, která teď pomalu končí. Jenže právě díky ní se spoustě dalších mladých kluků otevřely dveře do světa velkého fotbalu.

Dinamo Záhřeb poslalo před 20 lety do světa Luku Modriče, později Matea Kovačiče, dnešní superstar je třeba Joško Gvardiol. Z Hajduku Split se prosadili Marko Pašalič, Ante Rebič či Nikola Vlašič. To jsou asi ty nejlepší příklady toho, že na evropské poměry malých klubů jsou akademie schopné vyprodukovat hráče světových kvalit. A ti jsou pak schopni držet se po opravdu dlouhá léta v nejlepších týmech evropské úrovně. I díky tomu jsou skauti předních týmů ochotni opakovaně jezdit do Chorvatska a hledat tam nové talenty.

Mám pocit, že právě v práci s mladými talenty fungují kluby v Chorvatsku daleko lépe než ty české. Jednoduše řečeno, jsou schopné jim daleko dřív dát důvěru a tím je vystavit světu. Když to přeženu, i mladí kluci občas dostanou kapitánskou pásku, aby na sebe víc upozornili a přitáhli pozornost. Efekt je pak samozřejmě takový, že relativně rychle sbírají čísla, která skauti potřebují vidět.

Baturina vs. Karabec

Z poslední doby se nabízí porovnání dvou vrstevníků. V Chorvatsku je aktuálně jedním z nejvýraznějších hráčů záložník Martin Baturina. Před sezonou odešel do italského Coma a podepsal smlouvu na pět let. Je stejný ročník jako Adam Karabec, který se sice také nakonec dostal do předního evropského klubu, jeho cesta však byla daleko komplikovanější.

Baturina hrál od svých 17 let pravidelně chorvatskou ligu za Dinamo Záhřeb a dostával okolo 70 minut na zápas. Karabec má startů o něco méně, podstatná je ovšem minutáž. Na trávník chodil často až jako střídající hráč, rozhodně ne jako pilíř sestavy.

I proto má Chorvat čísla o něco vyšší, logicky nastřílel víc gólů a připsal si víc asistencí. Karabec teď sice skvěle odstartoval ve Francii, jsem však přesvědčený o tom, že kdyby i on vyrůstal v prostředí, kde by mu byla dána důvěra, měl by dnes pozici úplně jinou. Vždyť vlastně doteď nemá žádnou jistotu. I když patří Spartě, chodí po hostováních.

Baturinova tržní hodnota je 22 milionů eur, Adamova pouze čtyři. Absolutně přitom nevěřím, že by ten rozdíl byl právě tak velký. Adam měl prostě tu smůlu, že vyrůstal ve fyzicky extrémně náročné české lize, která jeho stylu fotbalu nesedí.

Chorvatská linka do Serie A

V Chorvatsku vypadají podmínky pro růst talentů ideálně. Troufám si tvrdit, že se v tamní lize hraje daleko techničtější fotbal a není tolik fyzicky náročná. I když má jen 10 týmů, je plná domácích hráčů. Najdeme v ní například jen 10 Afričanů. Zároveň z ní vede relativně blízká cesta do Serie A. Přes moře je to kousek a italské kluby si Chorvaty opravdu oblíbily.

Nejde jen o Modriče, který dohrává kariéru v AC Milán. Linka mezi chorvatskými a italskými týmy je v posledních letech velmi intenzivní. O Baturinovi už řeč byla, v minulosti šel do Juventusu Marco Pjaca a Slavia teď mohla vidět, jak rychle se v Interu Milán aklimatizoval záložník Petar Sučič. To je podobný případ jako Baturina. Ten předtím také nehrál jinde než v chorvatské lize. Celkem dnes působí v Serii A 15 Chorvatů.

Zastoupení fotbalistů v evropských TOP 5 ligách (©Livesport)

Oblíbení jsou i v Německu, kde je jich aktuálně 10. V Augsburgu máme Kristijana Jakiče, který pravděpodobně nastoupí v základu i do zápasu proti Česku. Jeho role v Augsburgu je tak silná, že když nám vypadne kapitán, dostane pásku on. Velká osobnost. V kádru máme i brankáře Nedeljka Labroviče a Davida Čolinu, kteří přišli do klubu na základě kontaktů našeho bývalého sportovního ředitele. Ti se tak dobře nechytli. Labrovič je nyní gólmanská dvojka a Čolina se vrátil domů na hostování. Není to tedy tak, že by byl každý chorvatský přestup trefou do černého.

A další? Lovro Majer hraje výborně ve Wolfsburgu, dnes už je tu z něj velká hvězda. Nedávno vyletěl teprve osmnáctiletý stoper Luka Vuškovič, který válí v Hamburku. Dřív byl kapitánem výběru do 21 let, teď už ho trenér Dalič pozval do áčka.

To je právě ten proces práce s mladými hráči, jejž v Česku moc nevidíme. Když nějaký mladý kluk dostane pozvánku do repre, pravděpodobně skončí na tribuně i proti Gibraltaru. Když mají Chorvaté hráče, který výkonnostně vyletí, je jim jedno, zda je mu teprve sedmnáct. Dají mu šanci a minuty. I z pozice skauta mohu potvrdit, že to budí pozornost.

Připraveni na svět

Celkově na mě Chorvaté působí pracovitě a poctivě. Jejich bonusem bývá dávka talentu, kterou jako národ bezpochyby mají. Jako hráč jsem v kabině potkal Ivana Rakitiče, který je jedním ze symbolů zlaté chorvatské generace. Ze Schalke odešel do Sevilly a mám pocit, že se byl schopný adaptovat v jakémkoliv prostředí. Vyrůstal ve Švýcarsku a jazyková bariéra pro něj nikdy nebyla problémem.

Celkově je to tak, že pokud odcházejí mladí fotbalisté z Chorvatska do ciziny, předpokládá se, že se domluví a jsou dobře připraveni. Myslím, že i Gvardiol v Lipsku rychle fungoval alespoň v angličtině.

Nakonec je chorvatská liga schopna na velký fotbal připravit i zahraničního hráče. Příkladem je dnešní hvězda Barcelony Dani Olmo, který v podstatě vyrůstal v Dinamu Záhřeb. Možná i díky němu je dnes na soupiskách tamní nejvyšší soutěže devět Španělů...

Autor: Livesport.cz / Jan Morávek

Související články

Zobrazit jen nejnovější
Zobrazit všechny
Překvapí outsider z Gibraltaru? Chorvatsko bude plnit úlohu jasného favorita
12.10., 13:10
Češi proti Chorvatům pohledem dat: Dobrá obrana, nevyvážené strany i slabý servis Chorému
10.10., 18:37
Karabec? Lyon z jeho kreativity těží, Hašek si tento luxus odpustil, nechápe expert
10.10., 17:42
Šulc o Modričovi: Snažil jsem se mu otravovat život, snad jsem si dobře poradil
10.10., 12:54
Chorvaté byli pomalí a předvídatelní, Češi toho ale nevyužili, psal chorvatský tisk
10.10., 12:33
Stý zápas pro Daliče s bezgólovým nádechem. Neslavili jsme, ani nesmutnili, říkal
10.10., 10:50
Vitíkovi vycházela spolupráce s Krejčím. Hraje se mi s ním dobře, pochvaloval si
10.10., 09:59
Bod velký jako dům, ulevil si Pašalič. Chorvaté jsou spokojeni s výsledkem, ne s výkonem
10.10., 09:24
Remíza nás bolí. Ale odehráli jsme dobrý zápas, těšilo Kováře
10.10., 08:49
Základní úkol jsme splnili, odešli jsme se vztyčenou hlavou, hodnotil Hašek
10.10., 08:22
Česko se proti Chorvatům opíralo o pevnou defenzivu. Musím pochválit celý tým za bojovnost, řekl Krejčí
10.10., 00:11
Postřehy z utkání Česko - Chorvatsko: Účinný presink, vzdušná převaha a možné Haškovo loučení
09.10., 23:28
Česká reprezentace na Chorvatsko nevyzrála, zlepšený výkon stačil pouze na remízu
09.10., 22:41
Milánu se vyplácí angažování Modriče. Prostě miluju fotbal, prohlásil nezdolný veterán
09.10., 14:56
Modrič nikdy nehrál v Česku: Všechno je jednou poprvé, je to pěkné tady být
08.10., 22:34
Co by měli Češi zlepšit proti Chorvatům? Musíme být silnější na balonu, ví Souček
08.10., 21:43
Hašek se chce ponaučit z debaklu: Musíme být odvážnější. Jdeme si pro výhru
08.10., 17:47
Klíčový zápas kvalifikace: Česko v Edenu vyzve dosud stoprocentního lídra skupiny Chorvatsko
08.10., 16:30
Modrič i ve 40 letech táhne Chorvaty. Milán pozvedl na vyšší úroveň, prohlásil Dalič
08.10., 13:09
Hašek v útoku spoléhá na veterány z Chance Ligy. Nadějí do budoucna je talent Lipska
08.10., 08:42
Chramosta: Modrič je fotbalista par excellence, je schopen vymyslet geniální řešení
07.10., 20:48
Chorvaté před cestou do Prahy doplnili nominaci. Čeká nás jiný zápas než ten první, řekl Dalič
06.10., 19:29

Komentáře (40)

Přidat komentář
Krleš2

Kdysi jsem jim dost fandil. Škoda no, že jsou to horké hlavy. Jinak by už něco vyhráli možná.

Reagovat
Nieuwendyk

No nebyli od toho daleko, kdyby Francouzi neměli v Rusku Mbappéčka

Reagovat
Hugo the Viking

blázni!!! v nácti letech hrát 1. ligu??? Mají být v dorostu! Do ligy až tak ve 23 letech a na pár minutek! Neurychlit to!

Reagovat
JackDaniels.

Reagovat
Nezávislý nefanoušek

Přesně, já bych byl z Karabce na hřišti nervózní aspoň do jeho 26 let, Šulc mě pořád nepřesvědčil, dokud nebude mít aspoň 28 a Panák se Slončíkem mají na zaklad v Plzni ještě 5-7 let. Já nevím na co si tady jako hrajeme, že budeme vyhrávat evropské poháry a skupovat talenty a budeme na vrcholu potravního řetězce? Tady se s mladýma zametá po hostováních o ničem, aby se kupovali s velkým halo hráči z ciziny, u kterých se následně zjistí, že nejsou ready ani na B-tým. Jak tohle pomáhá českému fotbalu, všichni vidíme několik posledních let.

Myslíš, že kdyby byl Koubek v Dinamu, tak mu majitel koupí do týmu starce Ladru, aby nehrál Panoš a Slončík šel doprdele? Když to jsou kluci co to mají v hlavě navíc docela srovnané a nejsou to myslitelé jak ten brněnský generační “talent”, u kterého měl Hašek tehdy v Brně pravdu, ačkoli se mu všichni smáli, že je to debil a ví prd? By Koubkovi majitel řekl, že jestli někdo půjde z klubu, tak to rozhodně nebudou oni a ať mu neničí byznys a nezabíjí možné budoucí reprezentanty.

Jasně, Chorvati jsou temperamentnější, houževnatější, rozuměj chudší a to mnohem víc než my a platy v lize si nemyslím, že mají nějak přehnané, takže určitě o dost víc makají. Ale my neumíme pracovat ani s těmi pár talenty, co tu máme.

My si tady klasicky sereme do vlastního hnízda a ještě si říkáme, jak je to prima.

Reagovat
D10S

Európsky Uruguaj

Reagovat
Ctenar

Ani bych neřekl. Chorvatsko je mnohem úspěšnější, když budeme brát novodobou éru. Na talenty i na placky.

Reagovat
veikko

Tak Chorvatsko má o půl milionu obyvatel víc, v tomto měřítku je to dost podstatný rozdíl. Navíc má dost početnou diasporu v cizích zemích, takže třeba hráči jako Rakitič nebo Stanišič se ani nedají považovat za jejich odchovance. A i tak bych neřekl, že těch talentů vyprodukovali víc, ten počet vynikajících hráčů je docela podobný, možná za mě spíš trochu pro Uruguay.

Reagovat
fantomas10

1. fyzicky extremne narocna liga, ale kdokoliv vyleze ven, tak se na prvnim treninku posere, takze ono to zase tak horke nebude, spis proste jsou tady treneri valecnici, cest vyjimkam, takze zbytecne souboje tam, kde to lze resit kombinaci, a aby se hraci nabizeli, musi mit dobrou fyzicku, je to trosku zacarovany kruh, mozna se proste hraje/uci ne uplne spravne trenovat a hrat.

2. Nasazovani v 17-18 do ligy, to je kapitola sama pro sebe.

3. Uzce s tim souvisi vychova mladych - ale musim se zeptat, koho mladeho v poslednich letech vychovala Slavia? Mysleno bez hostovani, radeji koupi atlety nez aby treba hral pravidelne i LM Vorlicky.

Reagovat
Calgary_CZ

Tak Vorlický by určitě hrál, kdyby nebyl skleněnej. Tam je problém ve zdraví, nikde jinde.

Ale souhlas je, že jiný případy už tak žhavý nejsou.

Reagovat
Revizor

Loni na soupisce EL byl a zranil se ještě před prvním zápasem. A když nemáš odchovance, tak to nechceš hrát s 20 hráči... Nedivím se že tam není.

Reagovat
doshcz

kdyby nemel zdravotni problemy tak zas neni ve Slavii

Reagovat
Mr.Mike

Do ted sem mel za to, ze v Interu je Sucic co hral za Salzburg..

Reagovat
Nieuwendyk

Oni byli vždycky vynikající líheň

Já jsem z generace, co si pamatuje ještě Jugoslávii a Chorvati tam vždy hráli prim. A nezapomenutelný MS Francie 98 a Rooooobert Jarni.

A taky pět gólů Dada Prša do sítě La Coruňy

Reagovat
Stellantis

Reagovat
Mr.Mike

Ja mam za to, ze nejvetsi rozdil je prave v ty mentalite. Chorvati na sobe chtej vic makat a to at uz po fotbalovy strance nebo i co se tyce jazyku a podobne. V cesku dostane mladej kluk prostor a vetsinou to bere jako ze uz makat vic nemusi. Obzvlast ve Sparte a Slavii podle me hraci berou automatifcky, ze uz jsou pripraveny na cokoliv, kdyz se dokazali propracovat do acka.

Druha vec je prave to, ze asi neumime ty hrace rozvijet. Borec zlusi prejit dva protihrace a dostane ceres at nesoluje a zacne prihravat nebo dvakrat zaloznik zkazi slozitejsi prihravku a kazdej mu bude rikat at to hraje jednoduse..to ty kluky neposune dal. Kdyz k tomu ma hrac predpoklady a je v ty veci silnej tak se ma spis podporovat v tom, aby to vic zkousel a zkousel.

Reagovat
Nieuwendyk

se obávám, že máš pravdu. Tohle je asi to "specifické prostředí"

Reagovat
Revizor

U vás tohle změnil Priske, ale je naprosto evidentní, že na to potřebuje zahraniční hráče. Takže pan Mike má pravdu.

Ve Slavii má občas záblesk fotbalové geniality Oscar, Kušej a Vorlický, dříve Provod a Ševčík, ale stejně je Trpišovský nutí hrát nakopávanou a Houštecký je zjebe.

Reagovat
Krleš2

Fanda svého klubu

Reagovat
Revizor

Fanda svého klubu neznamená být nekritický fanatik přece.

Reagovat
PBLead

cením

Reagovat
Krleš2

Vsak ok

Mam tam smajlik

Ja dělám to samé

Reagovat
Mr.Mike

Reagovat
Modi6

Na tom je hodně pravdy. Mimo jiné makají proto, aby se, třeba jednou, dostali k práci, která jim přinese slušné peníze. U nás se to asi až tak nevnímá.

Reagovat
Profesor Ikebara

Reagovat
Modi6

Tak kdo někdy byl v Chorvatsku, tak musel vidět, na naše poměry, nevídanou věc. Kluci mezi 12 až 22 (a možná více) hrají na mnoha pláccích fotbal. Tam je to úplně normální. Prostě ten fotbal milují ve velkém natolik, že hrají i na těch házenkářských hřištích.

Srovnej, jak je to u nás. U nás už nevidíš na pláccích kopat ani malé kluky, natož kluky odrostlejší. U nás kopou jen kluci, kteří se přihlásí do nějakého klubu.

V Chorvatsku je fotbal mnohem populárnější než u nás. Ještě tam mají basketbal.

Kdežto u nás jsou ti sportovně nadaní rozprostřeni do mnoha sportů. Především lední hokej je velká konkurence. A bohužel dnes i takový okrajový sport jako je florbal.

Reagovat
Profesor Ikebara

Jj, ty trávníky mezi baráky plné kluků hrajících fotbal, to už je historie.

Reagovat
Modi6

Přesně tak. Zatímco v Chorvatsku ten fotbal venku hrajou pořád.

Reagovat
Revizor

Mám kousek od baráku hřiště na hokejbal, futsal, basket, tenis a volejbal. Relativně nový a výborně udržovaný. Je tam i možnost grilovat, sociální zázemí.

Chodíme tam 10 let a dokud sem nepřišli Ukrajinci, tak jsme nezažili že by tam někdo byl.

Češi na to úplně kašlou, přitom parádní zázemí na tolik sportů. I dráhy na inline a další sporty.

Reagovat
Modi6

U nás je to stejné. Několik pěkných plácků, kolikrát i s brankami se sítěmi. A nikde nikdo. Co bychom za ty sítě my kluci kdysi dali. Za branky nám sloužily kůlky na prádlo, nebo někde i skutečné branky ale bez sítí. V okolí máme i pěkné tréninkové hřiště jednoho menšího městského oddílu, pěkný trávník, několik branek, ale většinou prázdno. Jen výjimečně tam trénují nějaké děti.

Reagovat
Revizor

Jako děti jsme chodili s Vasilem sem:https://x.com/slaviaofficial/status/1971913280840257770?s=46

Branky byly házenkářský a když jsi překopl tak jsi musel do trní do stráně, ale byli jsme tam pořád. A teď fakt venku na krásným hřišti nepotkáš nikoho, aby sis kopl nebo zahrál hokejbal alespoň tři na tři.

Ale nemyslím si že je to chyba dětí. Rodiče je k tomu nevedou a raději jim koupí Xbox a nazdar.

Máma mě vozila na tréninky od 6:30 (takže na 5:45) a remcala, ale vždy jsme jeli.

Super že tam máte trávník a alespoň občas tam někdo jde, lepší než nic. U nás fakt potkáš jen Ukrajince, zaplať pánbůh za ně. To si alespoň nekopeme jako dementi ve dvou a zahrajeme si.

Reagovat
fantomas10

Reagovat
mayday

My jsme hráli fotbálek kolikrát i prostě s kameny místo tyček. U čekání na vlak po škole fotbálek s tenisakem v takovém výklenku Jenže to už je 20 let, dnes to prostě vymizelo. Chytré mobily to všechno navždy změnily.

Reagovat
Odborný diskutér

Chytré mobily prišly dávno k hotovému. Úpadek dětského pohybu přišel s PC hrama jako Tajemství oslího ostrova, Porntris a Doom 2. A možná to celé začalo už s komixy! V Rychlých šípech byla fascinace smrtí a zmrzačením tak silná, že musela otřást každým hochem v jeho víře v míč kopaný.

Reagovat
Nieuwendyk

Co to meleš?

Reagovat
Krleš2

Reagovat
md92

Tam spíš než basket (nebo spolu s ním) frčí házená nebo vodní pólo, ne?

Reagovat
mayday

Ono je pravda, že oni toho zas tak moc opravdu nemají. Fotbal, v létě vodní pólo, snad ten basket, volejbal, jinak v ničem moc nevynikají.

U nás se hraje prostě úplně všechno a máme zastoupení i v úplně bizar sportech, které hraje pár lidí na světě.

Reagovat
Selänne

U nás je problém, že se hodně plácků zlikvidovalo a zastavělo. Kolik má každej z nás ve svý oblasti např. fotbalových hřišť, kam si může bezplatně jít zahrát fotbal? Ve východní Evropě máš tyhle místa u každý bytovky.

Reagovat
fantomas10

Malá země, která svými talenty krmí 2.ligu. Ceska liga umí mladíky dobře zkurvit.

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele