Sparta chce nový stadion. Dopravní dostupnost bude největším oříškem, říká profesor Švácha

Dnes, 09:12
Rozhovory
Strahovský stadion během pandemie kovidu v roce 2020 (© Michal Cizek / AFP)

Strahov je už od doby první republiky vyhrazen sportu a neodmyslitelně k němu patří i Velký strahovský stadion. Do popředí zájmu se nyní znovu dostává vzhledem k plánu Sparty vybudovat místo sousedícího stadionu Evžena Rošického novou arénu pro zhruba 35 tisíc diváků. Jaká jsou specifika a logistická omezení Strahova? A co s celým prostorem lze dělat dál? Nejen o tom hovořil v Livesport Daily profesor Rostislav Švácha, historik a teoretik umění a architektury.

"Strahovský kopec má úskalí. Má samozřejmě jednu velkou výhodu, že odtud je opravdu rozhled na Prahu. To už je ta sokolská vidina výhledu na celé město. Ale problém je počasí, tam jsou silné západní větry, které prostě ovlivňují průběh těch sportovních utkání. A pak ta dopravní dostupnost. To je opravdu dnes asi největší oříšek," upozoňuje historik a teoretik umění. "Za první republiky lidé neváhali to vyběhnout nahoru. Nebylo to pro ně nějaké trauma, ale dneska už jsou lidé pohodlnější," dodává.

"Pro spartakiády byla vybudovaná velká konečná na Malovance a pak jste se různými rampami dostal nahoru, ale stejně jste to musel do kopce vyběhnout. Snad by pomohlo trolejbusové spojení. Zkrátka, ta doprava by se musela řešit," popisuje nejpalčivější problém, který je spojen s případnou stavbou nového fotbalového stadionu na Strahově.

"Jsem si dobře vědom toho, že slovo megalomanie se v dnešních debatách o strahovském stadionu objevuje. Ale považte, kolik členů měl Sokol, a kolik cvičenců se zúčastnilo těch sletů. V roce 1948 měl Sokol kolem milionu členů. To znamená, že každý desátý Čech nebo Češka byli členem Sokola. Čili velikost stadionu odpovídala velikosti sletů a počtu cvičenců. Oni to jako něco megalomanského nevnímali, protože jich opravdu bylo tolik. To je dneska už něco těžko představitelného," shrnuje Švácha pohled do historie.

V pondělní epizodě podcastu Livesport Daily jsme také probírali:

Jaké byly hlavní důvody stavby Velkého strahovského stadionu?

Jaké může mít celý prostor další využití?

Jakým úskalím bude čelit Sparta při snaze postavit na Strahově nový stadion?

Všechny díly Livesport Daily najdete také na oblíbených podcastových platformách - Spotify a Apple Podcasts.

Autor: Livesport.cz

Komentáře (82)

Přidat komentář
Y.N.W.A

Nedovedu si představit zápas na Strahově pro 30 000 lidí. Napojení na metro chybí. Na Letný sice taky z metra přímo nevylezeš, ale po zápase se to rozprchne na dvě světový strany, na Hradčanskou a Vltavskou, takže vlastně spojení dokonce na dvě metra. Doprava autem na Strahov je úplnej nesmysl, ale tak to je samozřejmě vedlejší...

Reagovat
Neon

Konečně druhá serie True stadion. Po famozní hradecké anabázi nás teď čekají roky nabité články o novém stadionu, tentokráte z Prahy.

Reagovat
Bayernista18

Reagovat
dantetomas

Este su tu Bazaly

Reagovat
ratusek

Reagovat
PBLead

"Za první republiky lidé neváhali to vyběhnout nahoru. Nebylo to pro ně nějaké trauma, ale dneska už jsou lidé pohodlnější" Ahaa, to jsem nevěděl, že tam do kopce chodilo třeba přes 15k lidí každý druhý víkend.

Reagovat
JacoBee

Máš pravdu, chodilo tam mnohem víc.

Reagovat
Axelrose

Navíc to konstatuje člověk, který 100% všude jezdí autem

Reagovat
andrew96

I kdyby, tak jaká je souvislost?

Reagovat
Y.Cabaye

Reagovat
Hlahart

Reagovat
kilobyte

Tak logicky to bere ze svého pohledu.

Reagovat
Kiss Me Polka!

jak to muzes vedet a jak to s tim souvisi??

Reagovat
deporpepa

Taky ale ty lidi nebyli v takovým časovým presu jako dnes. Je to nesmysl.

Reagovat
Pablos

Byli ještě ve větším no. Auto neměl jen tak někdo, do práce chodil dost podobně, sehnat něco po válce si asi furt stál někde frontu… do fitka asi nechodili no, tam mohli ušetřit Ale nechápu proč by na tom měli být lépe.

Reagovat
deporpepa

Koukám, že tady si někdo nevšimnul, že doba se pořád více a více zrychluje. Jenom by mě zajímalo procento návštěvníků Sparty z Prahy a z okolí... pokud bych byl fanoušek Sparty, tak bych byl rozhodně radši za stadion mimo město s dobrou infrastrukturou... a dost možná by to ocenili i lidi co v okolí toho Strahova bydlí... ale to není otázka na mě... Ani jedno nejsem.

Reagovat
Pablos

No právě, zrychluje se… což znamená že ten pres na čas je menší

Reagovat
deporpepa

Reagovat
Pablos

No vždyť to je ale ta pohodlnost dnešní doby… tak co tady píšeš, že to jsou nesmysly. Ten člověk si ani nemohl po práci nakoupit, protože by to nestíhal na stadion např. Tak se zamysli o plkách jak na všechno měli fůru času.

Reagovat
deporpepa

Asi na to máme rozdílný názor proč ty lidi na stadiony nejezdili autama?? jooo oni auto neměli... tak šli pěšky. bylo tehdy cca 60x méně aut....

Reagovat
Pablos

Ty si psal o času. Že to je nesmysl z pohledu presu na čas. O koho toho jsem se točil, že si nemyslím, že jejich doba byla nějaká pohodička, že mají na vše leháro

Reagovat
fenixLFC

Wtf

Reagovat
Pablos

Já to bral tak, že vše je zrychlenější… nákupy, doprava,návštěva úřad, lékařů, domácí povinnosti atd…. Takhle jsem myslel zrychlená doba.

Reagovat
inferno08

Však máš pravdu. Dneska si nakoupiš po internetu, přivezou ti to pod nos, vstupenku na stadion nemusíš vystát ve frontě, máš jí v mobilu... Možná se doba zrychluje, ale dost věcí vyřešíš po telefonu.

Reagovat
ACSeRw!n

jako kdybych slysel manazera vceliho casu

Reagovat
Freedo

Reagovat
Pepesma

Reagovat
GjøvikFF

Co konkrétně se zrychluje? Máš pohodlí, o jakým se nikomu ani nesnilo. Nákup, večeři ti doveze dopravce, drtivá většina lidí rubala rukama do úmoru, kolik jich rube dnes? Máš moderní vymoženosti typu automatky, sušičky, myčky, vše potřebné si koupíš v jednom dni. Máš auto, vyspělý integrovaný dopravní systém. Je jen na tobě, jak se svým časem naložíš. Vše ostatní o rychlosti jsou jen řeči.

Reagovat
Pablos

volný čas mnohdy ani neměli, ale jsme v presu, protože si navalíme x milion věcí co v tom volnu udělat, ale budeme kňučet, že jsme v presu

Reagovat
verv

Reagovat
naheCZ

Je to právě to pohodlí...sice trávíš míň času těmi povinnostmi, ale zas chceš stíhat víc těch zábavnějších činností. Takže když u jedné budeš muset trávit půl dne, protože je do místa konání na hovno dostupnost, tak to třeba upozadíš. Zvlášť když se bude hrát večer a ty díky těmto problémům třeba nebudeš stíhat poslední spoj domů, nevyspal by ses před prací, ...

A já teda nevidím problém v té pohodlnosti, ale v tom, že se často odmítají ty problémy řešit. Je tam často obrovská arogance moci.

Reagovat
mayday

Ten původní příspěvek byl asi myšlen tak, že tehdejší člověk nemusel do svého času, kromě práce, narvat ještě fitko, seriál na Netflixu, paření na konzoli, 30-60 minut na hajzlu u Instagramu, nakupování hader, kafíčka apod.

Reagovat
andrew96

Reagovat
Freedo

Reagovat
kilobyte

Zase si musíš uvědomit, co mohli v té době dělat. Pokud je bavilo sledování fotbalu, tak jinou možnost než jít jednou za týden na stadion neměli. Dneska si můžeš pustit na televizi denně několik zápasů z celého světa.

Reagovat
Pablos

To je ale taky svým způsobem ta pohodlnost dnešní doby né. Ale to není nic negativního přeci… kdyby oni tu možnost měli, tak by to taky dělali… já nevím proč z toho někdo dělá závěry, že tím někdo říká, že oni byli lepší, než my. Proto nechápu tyhle okamžité oponování typu nesmysl atd.

Reagovat
kilobyte

Tak oni byli taky více "pohodlní" než jejich předkové. Ale v tom bych "problém" neviděl.

Prostě vždy se musíš zařídit podle svých možností.

Reagovat
Pablos

Proto z toho vychází z dnešní doby Strahov jako né moc dobrá varianta. A o tom přeci ty jeho slova jsou

Reagovat
kilobyte

Mě to teda od něj vyznívá tak, že problém je, že dnešní lidi by to nedali po fyzické a psychické stránce. Jenže v tom podle mě problém není. Problém je, že dnešní lidé mají jiné možnosti a tak "nemusí" tuhle cestu podstupovat, protože se můžou jít zabavit něčím jiným.

Reagovat
Pablos

Je fakt, že to spíš asi myslel takhle no.

Reagovat
Pozor skluz!!!

Pracovalo se i soboty.

Reagovat
81Tomas

Pokud jsem tak pod strasnym casovym presem, tak se neposeru na fotbal ne

Reagovat
FruFru

Reagovat
Witcher

Všesokolské slety a poté spartakiády byly jedinečnými zátěžovými zkouškami pražské hromadné dopravy. Například dne 30. června 1985 bylo během jedné hodiny (mezi 18.30 a 19.30) na takzvané zelené větvi návozových linek (linka 461 z náměstí Sovětských tankistů – dnes nám. Kinských a linka 462 z I. P. Pavlova) 308 autobusů, které vykonaly 1231 jízd, přepravily za tuto hodinu 34 000 osob a linkový interval dosáhl průměru 10,58 vteřiny. V roce 1980 bylo na návozové autobusové linky 61 a 62 nasazeno 192 autobusů, které jezdily v minimálním intervalu 12 sekund

Reagovat
deporpepa

Super, tak ať zase jezdí dál

Reagovat
Bayernista18

Postav ho a oni přijdou.

Reagovat
fantomas10

Dalsi z pohadek o tom, jak to bylo za prvni republiky strasne fajn?

Reagovat
Y.N.W.A

Kdo říká, že to bylo fajn? Říká, že dřív nebyla jiná možnost. A problémem nebylo vyběhnout kopec, ale zajistit teplou večeři a dožít se padesáti let. Teď jsme zdechlejší a línější a chceme všechno hned, takže to pro nás problém je....

Reagovat
Seydou Doumbia

dneska hledáme problém ve sračkách, protože základní životu důležité věci máme a jsme v bezpečí

Reagovat
kilobyte

Já si nemyslím, že by byl problém pro lidi tam dojít. Problém bych spíše viděl v bezpečnosti, větší nabídce jiných aktivit. Možná i časový rozvrh. Přeci jenom, když nebudeš z Prahy a bude se hrát v neděli večer, tak pro tebe bude lepší se kouknout v televizi, než se domů dostat třeba po půlnoci.

Reagovat
Y.N.W.A

no... takže jsi eufemisticky a do několika vět popsal sousloví "problém tam dojít" ...zkrátka, jestli tam chtěj lidi, tak je tam musej dostat - jasně, na prvním místem výsledky, pak taky programem okolo, merch, příběhy, vytvořit sepjetí s klubem, komfort na stadionu... ale v neposlední řadě je to místo - aby byla lokalita dobře přístupná a co nejdříve se tam vytvořil takovej ten genius loci, že si dáš v hospodě v okolí před fotbalem pivo, případně i po... což se na Letný vytvořilo

Reagovat
kilobyte

Já jsem vyvracel, že je to tím, že jsou lidi zdechlejší a línejší. Což je třeba pravda, ale není to důvod, proč by měl být problém tam dojít. Ty problémy jsou úplně v něčem jiném. Kdyby se ti povedlo zvednout fyzičku lidem, tak by ten problém nezmizel.

Reagovat
Freedo

Jak to myslíš v bezpečnosti? Zrovna v Praze s ní naštěstí problémy nejsou

Reagovat
Freedo

Bylo to fajn, v porovnání s protektorátem nebo komunisty. A taky jsme měli tehdy HDP větší než Itálie, fakt se tu lidi neměli špatně.

Těch 50 let je nesmysl - jo, taková byla průměrná doba dožití mužů, ale zkreslovala to dětská úmrtnost. Stejnej mýtus jak u středověku. Když tě nezkosila nemoc nebo válka, tak jsi se taky mohl dožít docela slušnýho (na tu dobu) věku 60+

Reagovat
pobody's nerfect

Já vidím jako větší problém, že tam chybí výčep piva

Reagovat
DidusIneptus

Samozřejmě! Sparta potřebuje nový stadion. Ale pro 35 tisíc? Vždyť to nezaplní. Stačí pro 20. A navíc, postavit nový stadion, to není jen tak. To je hodně drahý špás. A dluhy v žádném případě nedoporučuji! To hrozí krachem. Slávistický Eden - kapacita cca 20 tisíc a jsou spokojeni.

Reagovat
Lemond Laws

Reagovat
noustres

Já bych to postavil rovnou u Ruzyně. Nebo u Třebonic, tam maj na Zličíně i metro a přes cestu lítají ocelový ptáci a mají tam výpadovku na D5.

Reagovat
Hlahart

Ideální Letňany. Konečně využijí metro

Reagovat
noustres

A hospody.

Reagovat
Freedo

Nemáme zájem

Reagovat
ACSeRw!n

Reagovat
nani92

však pôjdu metrom

Reagovat
Lemond Laws

netvař, že znáš ten pocit....

Reagovat
kilobyte

Slováci právě znají ten pocit, jaký je to chodit metrem.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_Bratislav%C4%9B

Reagovat
Mikyruv Knir

Já byl loni touhle dobou v Barceloně a zašel jsem si na zápas proti Valencii. Ten Olympijský park je dost podobný Strahovu, tou svou velikostí a polohou na ne úplně dobře přístupném kopci. Spojení tam je takové nic moc, byl jsem tam pár dnů před zápasem a to tam celkem nic nejelo, v den zápasu byly nějak posílené autobusy, ale nic tě nezaveze přímo před stadion. Pro pěší je to tam perfektně připraveno tím, že vás nahoru od linky metra vyveze asi 15 venkovních eskalátorů nebo si to prostě vyjdete pěšky, není to nic hrozného. Na tom zápase bylo něco okolo 35 000 lidí a nezaznamenal jsem absolutně žádný problém s dopravou, že by někde něco kolabovalo.

Reagovat
Witcher

Já bych to postavil v Ústí stejně tam bude jezdit rychlovlak za 10min

Reagovat
noustres

Nebo zasypat Vltavu na Štvanici pravej břeh a postavit to tam. Kdo má stadion na ostrově hm?

Reagovat
jv14

Všechny anglické týmy, například

Reagovat
kilobyte

Reagovat
deporpepa

Reagovat
Puskas

Reagovat
Skokan 6.

Reagovat
Sosi

Reagovat
lampas

Když byla Spartakiáda, tak tam chodilo lidí daleko více a všechno se v pohodě zvládlo.

Reagovat
C-M@ster

Bylo tenkrát krásně…

Reagovat
andrew96

Spartakiády byly každých 14 dnů?

Reagovat
Marfusione

cos to vyblil? Bud se to dopravne zvladne a je tedy jedno, jestli se tam bude hrat jednou za tyden nebo za rok, nebo se to nezvladne a bude to problem i jednou rocne. Mysli, jelimanku!

Reagovat
fenixLFC

Jojo posilnit dopravu raz za rok a pocitat s posilnenim dopravy (a oslabenim v zvysku mesta) co dva tyzdne je to iste

Reagovat
kilobyte

Když uzavřeš část města jednou za rok, tak s tím budou lidi docela v pohodě. Pár si jich třeba zanadává, ale nebude to problém. Když to budeš dělat každých 14 dní, tak už to problém bude.

Reagovat
ACSeRw!n

snad se toho dozijeme

Reagovat
rufus

Stěhování na Strahov snad neklapne.

Reagovat

Sledování komentářů

Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.

Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.

Nový komentář

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.

Registrace nového uživatele

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce.

Registrace nového uživatele