Kevin Beattie, Robsonův diamant
Zaujalo nás
Být miláčkem samotného Bobbyho Robsona, to už něco znamená. Takového statusu nabyl Kevin Beattie, když se spolu mladík a začínající trenér potkali v Ipswich Town. Pro tradiční celek ukořistili jedinečnou trofej pro vítěze FA Cupu a vstoupili tak do dějin. Sám Beattie je považován za jednoho z nejlepších stoperů, kterého kdy Albion odkojil.
Musel to být legrační pohled, když teprve šestnáctiletý teenager vystoupil s vykulenýma očima na nádraží v Ipswichi. Přes rameno měl přehozený pár kopaček zabalený do hnědého papíru a v kapse šest pencí. Ten samý kluk o pár let později obdržel první pozvánku do seniorské reprezentace Albionu, leč byl věkem ještě junior. Tentýž mládenec uchvátil svého nadřízeného Bobbyho Robsona natolik, že ho kdysi označil za "nejlepšího v Anglii narozeného hráče, kterého kdy viděl". Darem od Boha zkrátka obdržel Kevin Beattie nevídané množství talentu, s nímž si věděl rady. Bohužel musel tento fotbalový velikán skončit až příliš brzy, zranění totiž přitahoval stejně často jako pochvalné ódy.
Narodil se coby Thomas Kevin na severu Anglie u západního pobřeží Atlantického oceánu v rozkošném historickém městě Carlisle. Stalo se tak těsně před Vánoci 1953, přesně 18. prosince. Už jako teenager byl, lidově řečeno, udělaný a své vrstevníky zpravidla převyšoval. A to nejen svým vzrůstem, ale i vrozeným fotbalovým umem. Bobby Robson, hráčská legenda Fulhamu či West Bromwiche, si ho tudíž vybral do Ipswich Town. Tam byl Beattie zkraje jen na zkoušku, později už platil za právoplatného člena klubu. Jeho "otčím" Bobby mu okamžitě začal říkat "Diamant", přestože ho posléze celý fotbalový svět poznal spíše pod přiléhavou přezdívkou "Tank".
Kevin Beattie měl prostě všechno. Byl hbitý a silný, o míč se rval vždy srdnatě jako tur. Nechybil ve vzduchu, zároveň měl kredit konstruktivního zadáka s jistotou na balonu. Pyšnil se schopností umně podporovat útoky svého mužstva, proto se mnozí odborníci domnívají, že prý mohl být více využíván též v záloze. On však raději přebrušoval soupeřovi útočníky jakožto člen obranné linie, přičemž občas zaskočil na postu levého beka. Tyto veškeré ctnosti ho dokonce v očích Bobbyho Robsona vynesly před takové legendy, jakými byli Bobby Moore, jeho jmenovec Charlton či Duncan Edwards. Poslední dva jmenovaní přitom vynikli ve slovutném Manchesteru United, přičemž na tutéž úroveň se Beattie nikdy nedostal. Přesto v seniorském fotbalu debutoval právě na Old Trafford. Tam však zavítal jako host a místní ofenzivní šperky k překvapení všech přihlížejících úplně vygumoval ze hřiště.
Premiéra jako z říše snů
První kolo sezony 1972/73 mělo znamenat ostrý start Kevina Beattieho do výšin. Jak se posléze ukázalo, byl vskutku raketový. Ovšem pokud bychom brali mladíka jakožto astronauta, musíme dodat, že se vzápětí spokojil s objevením Měsíce, přestože měl zaplacen rovněž let na Mars. Nicméně toho dne na Old Trafford nejen že Ipswich senzačně zvítězil, ale také sám Beattie vystupoval coby sebevědomý zajíc bez nervů a bez špetky respektu. Podobným stylem se prezentoval po celý premiérový ročník na Portman Road, během něhož "Traktoristé" ukořistili trofej pro vítěze Texaco Cupu. To však nebyl žádný úspěch oproti fantastickému umístění v lize. Town totiž finišoval na čtvrté příčce, čímž si zajistil účast v pohárové Evropě pro příští sezonu.
I tu mohli posléze fanoušci Blues označit za povedenou. Při tažení Pohárem UEFA skončil na štítě Ipswiche i slovutný Real Madrid, mimo jiné též Twente či Lazio, až ve čtvrtfinále nestačil anglický celek na německý Leipzig (Lipsko). Ten ho navíc vyřadil jen díky většímu množství vstřelených gólů venku. Doma si "Tractor Boys" udrželi svůj standard a skončili čtvrtí. Samotnému Beattiemu se rovněž nevedlo vůbec špatně. V tomto ročníku se definitivně pasoval do role neoblíbeného soka slavného Manchesteru United, jemuž typicky hlavou vstřelil branku v zápase FA Cupu a přispěl k další výhře Ipswiche v "Divadle snů". Jeho vyrovnaných výkonů po celou sezonu si nemohl nevšimnout žádný z jeho soupeřů, a proto byl svými kolegy zvolen nejlepším mladým hráčem pro rok 1974.
Meškající Beattie a drsný Thomas v hlavní roli
Nikdo nepochyboval o tom, že příští rok už bylo nasnadě zapracovávat zázračného stopera do reprezentačního výběru, i když prozatím jen do toho věkově omezeného. Jenže toto verbování se zdaleka neobešlo bez problémů a nedorozumění. Když totiž Beattieho poprvé kouč anglické třiadvacítky Don Revie plánoval povolat, příjezdu nadějného zadáka se nedočkal. Ten zkrátka sraz mužstva zmeškal a záhy byl nalezen, jak kleje u sebe doma v Carlisle. Mrzelo ho to hodně, nicméně další příležitosti se s odstupem času dostavily a Beattie již nepochybil.
Co se týče týmových úspěchů a neúspěchů v sezoně 1974/75, Ipswich působil s trochou nadsázky jako den a noc. Třebaže se v konečné tabulce anglické nejvyšší soutěže vyhoupl ještě o jednu příčku výše, na třetí pozici, pohárová klání Townu zpravidla nevycházela. A to především ve fázích, kdy se lámal chleba. Ve čtvrtfinále Ligového poháru ztroskotali Blues na rivalech z Norwiche, ještě hořčí pilulku však museli polknout v FA Cupu. Nevyzpytatelný pavouk 94. ročníku nejstarší soutěže světa přichystal Ipswichi nejprve předkrmy v podobě Wolverhamptonu, Aston Villy a Liverpoolu, aby mu následně naservíroval velmi tučné sousto z Yorkshireu. S tamním Leedsem si totiž "Traktoristé" poradili až po čtyřech náročných střetnutích, poté jim ovšem náleželo místo v elitní společnosti čtyř zbývajících celků.
V semifinále čekal na Robsonovi hochy londýnský West Ham, pozdější vítěz této soutěže. Ačkoliv jak doma, tak venku Ipswich dominoval průběhu hry, rozhodující bitvu nezvládl. Ještě dlouho budou v nočních můrách příznivce Town strašit vzpomínky na excentrický výkon sudího Clivea Thomase během odvety v Londýně (první utkání 0:0). Na bahništi nesoucím název Stamford Bridge a plnícím roli neutrálního prostředí, se Blues ujali vedení velice brzy, když si v první minutě nešťastně vsítil vlastní branku Billy Jennings. Zásluhou dvou přesných tref Taylora a očividné Thomasově averzi vůči "Traktoristovi" Bryanu Hamiltonovi, jemuž hned dvakrát během zápasu neuznal gól (v prvém případě si sám vymyslel neexistující postavení ipswichského hráče v ofsajdu), Hammers nakonec vývoj utkání obrátili a do finále postoupili oni.
Zklamání po smolném vypadnutí z Anglického poháru vynahradilo Kevinu Beattiemu opětovné povolání do reprezentace, tentokrát rovnou té seniorské, ač mu bylo teprve 21 let. Mladý stoper už si tak významnou šanci nenechal uniknout a zasáhl do kvalifikačního střetnutí o evropský šampionát proti Kypru. V tomto zápase mimochodem vešel nevídaným způsobem do dějin Malcolm Macdonald, který se pěti zásahy postaral o konečné vítězství Albionu v poměru 5:0. Na Wembley se zanedlouho Beattie vrátil znovu, aby se stal součástí nově tvořícího se mužstva, které rozdrtilo sousední Skotsko jasně 5:1. Sám zadák Ipswiche přiložil ruku k dílu, když zaznamenal druhou branku svého týmu. Jak jinak než hlavou.
Bohužel on a také tehdejší kapitán národního výběru Anglie Gerry Francis vinou nespočtu těžkých zranění na mezinárodní úrovni nikdy významně neprorazili. Kevin Beattie dokonce suma sumárum nastoupil jen k devíti střetnutím v reprezentačním trikotu. Nad tak smutným faktem se později osobitým způsobem pozastavil Bobby Robson. "Devět startů? Měl jich vyhrát 99, kruci, on měl být nejčastěji reprezentujícím Angličanem všech dob," lamentoval s odstupem času legendární manažer. Nicméně stalo se, že roku 1977 se poprvé začala projevovat chronická náchylnost Kevina Beattieho ke zraněním. Dostáváme se tedy ke druhé, té daleko smutnější části kariéry jednoho z nejlepších stoperů, co kdy běhali po anglických trávnících.
Jak je důležité míti Kevina...
Jestli ještě někdo pochybuje o tom, že nepomíjivá bolest obou kolen může zničit kariéru i víceméně pana nedotknutelného, zde vám předkládám zářný příklad, že tomu tak vskutku je. Nevítané problémy se začaly u Beattieho projevovat zrovna v nejnevhodnější chvíli pro Ipswich. Ten stíhal Liverpool a do poslední chvíle bojoval o mistrovský titul. Nakonec však skončil těsně pod vrcholem na třetí pozici jen o čtyři body za mistrem z města Beatles. Kdoví, zda na konečném neúspěchu Blues neměla rozhodující podíl právě absence elitního stopera.
Příští sezonu už Robson nemohl počítat s Beattieho službami prakticky vůbec. Přesto když už řízný zadák nastoupil, bylo to znát. Na hřišti nechyběl například při památné výhře v Poháru UEFA nad Barcelonou v poměru 3:0. Při odvetném klání však "Traktoristé" na vlastní kůži pocítili, jak nepostradatelnou součástku mužstva pro ně Beattie představuje. Nejen že neskutečně prováhali veškerý svůj pracně vybudovaný náskok, ale také se nakonec s pohárovou Evropou po penaltách loučili. V lize k tomu všemu stanuli jen na pokraji sešupu do nižší soutěže. Tak černý rok to ovšem pro Town zase nebyl. Konečně totiž své tažení FA Cupem dotáhli do vítězného konce a svým dílem k tomuto historickému úspěchu přispěl též lazar Beattie (nastoupil alespoň v semifinále). Tomu byla v té době diagnostikována artritida pravého kolene.
Ipswich se posléze téměř naučil žít bez svého hvězdného středového obránce a i v sezoně 1980/1981, kdy už pomalu Beattiemu docházela trpělivost, dokráčel až do semifinálových bojů Anglického poháru. Do nich triumfálně zasáhl též "Tank", což se ale nemělo stát. Během onoho utkání s Manchesterem City si vykloubil pro změnu rameno, čehož následně musel velice litovat. Jeho spoluhráči totiž hned o měsíc později i bez něj slavili monumentální úspěch – vítězství v Poháru UEFA.
Smutný konec a neméně smutná přítomnost
V říjnu roku 1981 zlomený, unavený a celkově útrapami života otrávený Kevin Beattie opouští prvoligovou scénu. Rozloučil se před více jak 14 tisíci diváky utkáním s Dynamem Moskva, aby posléze ještě zkusil navázat na náhle přerušené účinkování na fotbalových kolbištích v Colchesteru a Middlesbrough. Tíživá bolest v obou kolenech mu ale nedovolila pokračovat na nijaké závratné úrovni a po chvíli kopačky definitivně odhodil do smetí. Vydal se cestou dubléra ve filmové branži, když ve snímku Escape to Victory zaskakoval při fotbalových scénách za samotného Michaela Cainea. Jen tak pro zajímavost - v tomtéž filmu se představil také Sylvester Stallone, s nímž si ovšem legendární obránce ani za mák nepadl do oka. Dokonce ho později označil za "arogantního blbce".
Především se ale po konci kariéry nyní 54letý děda šesti vnoučat věrně stará o svou manželku Maggie, trpící velice rozvinutým typem sklerózy. Sám neudělá kloudný krok, projednou se ale prošel velice rád. Po 27 letech mu totiž byla loni před finálovým duelem Poháru UEFA z rukou Michela Platiniho dodatečně udělena medaile pro vítěze téže soutěže za rok 1981. Tento pán si takové ocenění nepochybně zasloužil. Tvrzení Bobbyho Robsona, že "Kevin Beattie hrál jak z jiné dimenze", totiž nebylo nikterak nadsazené...
Úsměvné historky kouzelného dědečka Kevina
Jako čestný dodatek k tomuto životopisu jednoho z nejnadanějších stoperů Albionu všech dob přikládám autentické vzpomínky samotného Kevina Beattieho. Postarší a těžce se pohybující pán je vítaným společníkem novinářů a obecně médií. Jednou se rozpovídal pro britský deník Telegraph a leckdy reportéra vskutku nadchnul.
"Na konci každé sezony si mě boss – doteď mu nemohu říkat Bobby, protože se stal víceméně mým adoptivním otcem – zavolal do své kanceláře a povídal: Hej, synu, máš za sebou povedený rok. Kolik myslíš, že stojíš? A když jsem mu já jako obvykle odvětil ‚To nevím, pane‘, řekl: ‚Pak ti budu přidávat každým týdnem 25 liber na platu‘ a podal mi papír a pero. A já se mu každý zatracený léto upsal na další tři roky, protože jsem hraní pro Ipswich miloval," usmíval se Beattie.
Vzápětí si zavzpomínal též na onen nepozorovaný úprk z reprezentačního srazu, na nějž ve skutečnosti ani neměl dostavit. Ten odůvodnil manželčiným porodem jejich první dcery Emmy. "Když jsem uviděl ceduli ‚Carlisle‘, nevím proč, pomyslel jsem si ‚zpackals to‘ a vystoupil jsem z vlaku," přemítá Beattie. Ten také věděl proč klít. Vždyť při oslavách narození potomka s otcem byl přichycen fotografy, jak upíjí z půllitru plného vychlazeného ležáku, a rázem toho byly plné noviny.
Zajímavá je též jeho historka o chystaném pohovoru se zástupcem slovutného FC Liverpool, Billem Shanklym, přímo v útrobách svatostánku na Anfield Road. Bylo mu tenkrát teprve patnáct let. Jenže jakmile vystoupil z vlaku, aniž by ho nikdo přivítal, s prázdnými kapsami, naskočil pln smutku na první vlak zpět domů. "Když se nedokáže z nádraží dostat na Anfield Road, pak ho nechceme," mručel tehdy Shankly. Asi si posléze musel rvát vlasy nad famózními výkony zázračného mladíka.
Na závěr ještě jedna z nespočtu kuriozit ze života potřeštěné legendy, kterou kdysi jeho přítel Billy Bonds (někdejší hvězda West Hamu) označil za Johna Terryho tehdejší doby, akorát dle jeho slov více silového. Jestli vám je záhadou, jak si mohl roku 1977 suverénní Ipswich nechat uniknout mistrovský titul, vězte, že v tom měl prsty jistý požár. Když taky moula Beattie hasil ve zmatku oheň benzínem, není se čemu divit, že? Jelikož mu při této nehodě ohořela jak tvář, tak vlasy, konec nadějně rozjetého ročníku 1976/77 zmeškal. Pointa? Bez pilíře zadní linie Ipswich ke konci sezony prohrál čtyři ze šesti zbývajících duelů a ukořistil jen pomyslnou bronzovou medaili.
Musel to být legrační pohled, když teprve šestnáctiletý teenager vystoupil s vykulenýma očima na nádraží v Ipswichi. Přes rameno měl přehozený pár kopaček zabalený do hnědého papíru a v kapse šest pencí. Ten samý kluk o pár let později obdržel první pozvánku do seniorské reprezentace Albionu, leč byl věkem ještě junior. Tentýž mládenec uchvátil svého nadřízeného Bobbyho Robsona natolik, že ho kdysi označil za "nejlepšího v Anglii narozeného hráče, kterého kdy viděl". Darem od Boha zkrátka obdržel Kevin Beattie nevídané množství talentu, s nímž si věděl rady. Bohužel musel tento fotbalový velikán skončit až příliš brzy, zranění totiž přitahoval stejně často jako pochvalné ódy.
Narodil se coby Thomas Kevin na severu Anglie u západního pobřeží Atlantického oceánu v rozkošném historickém městě Carlisle. Stalo se tak těsně před Vánoci 1953, přesně 18. prosince. Už jako teenager byl, lidově řečeno, udělaný a své vrstevníky zpravidla převyšoval. A to nejen svým vzrůstem, ale i vrozeným fotbalovým umem. Bobby Robson, hráčská legenda Fulhamu či West Bromwiche, si ho tudíž vybral do Ipswich Town. Tam byl Beattie zkraje jen na zkoušku, později už platil za právoplatného člena klubu. Jeho "otčím" Bobby mu okamžitě začal říkat "Diamant", přestože ho posléze celý fotbalový svět poznal spíše pod přiléhavou přezdívkou "Tank".
Kevin Beattie měl prostě všechno. Byl hbitý a silný, o míč se rval vždy srdnatě jako tur. Nechybil ve vzduchu, zároveň měl kredit konstruktivního zadáka s jistotou na balonu. Pyšnil se schopností umně podporovat útoky svého mužstva, proto se mnozí odborníci domnívají, že prý mohl být více využíván též v záloze. On však raději přebrušoval soupeřovi útočníky jakožto člen obranné linie, přičemž občas zaskočil na postu levého beka. Tyto veškeré ctnosti ho dokonce v očích Bobbyho Robsona vynesly před takové legendy, jakými byli Bobby Moore, jeho jmenovec Charlton či Duncan Edwards. Poslední dva jmenovaní přitom vynikli ve slovutném Manchesteru United, přičemž na tutéž úroveň se Beattie nikdy nedostal. Přesto v seniorském fotbalu debutoval právě na Old Trafford. Tam však zavítal jako host a místní ofenzivní šperky k překvapení všech přihlížejících úplně vygumoval ze hřiště.
Premiéra jako z říše snů
První kolo sezony 1972/73 mělo znamenat ostrý start Kevina Beattieho do výšin. Jak se posléze ukázalo, byl vskutku raketový. Ovšem pokud bychom brali mladíka jakožto astronauta, musíme dodat, že se vzápětí spokojil s objevením Měsíce, přestože měl zaplacen rovněž let na Mars. Nicméně toho dne na Old Trafford nejen že Ipswich senzačně zvítězil, ale také sám Beattie vystupoval coby sebevědomý zajíc bez nervů a bez špetky respektu. Podobným stylem se prezentoval po celý premiérový ročník na Portman Road, během něhož "Traktoristé" ukořistili trofej pro vítěze Texaco Cupu. To však nebyl žádný úspěch oproti fantastickému umístění v lize. Town totiž finišoval na čtvrté příčce, čímž si zajistil účast v pohárové Evropě pro příští sezonu.
I tu mohli posléze fanoušci Blues označit za povedenou. Při tažení Pohárem UEFA skončil na štítě Ipswiche i slovutný Real Madrid, mimo jiné též Twente či Lazio, až ve čtvrtfinále nestačil anglický celek na německý Leipzig (Lipsko). Ten ho navíc vyřadil jen díky většímu množství vstřelených gólů venku. Doma si "Tractor Boys" udrželi svůj standard a skončili čtvrtí. Samotnému Beattiemu se rovněž nevedlo vůbec špatně. V tomto ročníku se definitivně pasoval do role neoblíbeného soka slavného Manchesteru United, jemuž typicky hlavou vstřelil branku v zápase FA Cupu a přispěl k další výhře Ipswiche v "Divadle snů". Jeho vyrovnaných výkonů po celou sezonu si nemohl nevšimnout žádný z jeho soupeřů, a proto byl svými kolegy zvolen nejlepším mladým hráčem pro rok 1974.
Meškající Beattie a drsný Thomas v hlavní roli
Nikdo nepochyboval o tom, že příští rok už bylo nasnadě zapracovávat zázračného stopera do reprezentačního výběru, i když prozatím jen do toho věkově omezeného. Jenže toto verbování se zdaleka neobešlo bez problémů a nedorozumění. Když totiž Beattieho poprvé kouč anglické třiadvacítky Don Revie plánoval povolat, příjezdu nadějného zadáka se nedočkal. Ten zkrátka sraz mužstva zmeškal a záhy byl nalezen, jak kleje u sebe doma v Carlisle. Mrzelo ho to hodně, nicméně další příležitosti se s odstupem času dostavily a Beattie již nepochybil.
Co se týče týmových úspěchů a neúspěchů v sezoně 1974/75, Ipswich působil s trochou nadsázky jako den a noc. Třebaže se v konečné tabulce anglické nejvyšší soutěže vyhoupl ještě o jednu příčku výše, na třetí pozici, pohárová klání Townu zpravidla nevycházela. A to především ve fázích, kdy se lámal chleba. Ve čtvrtfinále Ligového poháru ztroskotali Blues na rivalech z Norwiche, ještě hořčí pilulku však museli polknout v FA Cupu. Nevyzpytatelný pavouk 94. ročníku nejstarší soutěže světa přichystal Ipswichi nejprve předkrmy v podobě Wolverhamptonu, Aston Villy a Liverpoolu, aby mu následně naservíroval velmi tučné sousto z Yorkshireu. S tamním Leedsem si totiž "Traktoristé" poradili až po čtyřech náročných střetnutích, poté jim ovšem náleželo místo v elitní společnosti čtyř zbývajících celků.
V semifinále čekal na Robsonovi hochy londýnský West Ham, pozdější vítěz této soutěže. Ačkoliv jak doma, tak venku Ipswich dominoval průběhu hry, rozhodující bitvu nezvládl. Ještě dlouho budou v nočních můrách příznivce Town strašit vzpomínky na excentrický výkon sudího Clivea Thomase během odvety v Londýně (první utkání 0:0). Na bahništi nesoucím název Stamford Bridge a plnícím roli neutrálního prostředí, se Blues ujali vedení velice brzy, když si v první minutě nešťastně vsítil vlastní branku Billy Jennings. Zásluhou dvou přesných tref Taylora a očividné Thomasově averzi vůči "Traktoristovi" Bryanu Hamiltonovi, jemuž hned dvakrát během zápasu neuznal gól (v prvém případě si sám vymyslel neexistující postavení ipswichského hráče v ofsajdu), Hammers nakonec vývoj utkání obrátili a do finále postoupili oni.
Zklamání po smolném vypadnutí z Anglického poháru vynahradilo Kevinu Beattiemu opětovné povolání do reprezentace, tentokrát rovnou té seniorské, ač mu bylo teprve 21 let. Mladý stoper už si tak významnou šanci nenechal uniknout a zasáhl do kvalifikačního střetnutí o evropský šampionát proti Kypru. V tomto zápase mimochodem vešel nevídaným způsobem do dějin Malcolm Macdonald, který se pěti zásahy postaral o konečné vítězství Albionu v poměru 5:0. Na Wembley se zanedlouho Beattie vrátil znovu, aby se stal součástí nově tvořícího se mužstva, které rozdrtilo sousední Skotsko jasně 5:1. Sám zadák Ipswiche přiložil ruku k dílu, když zaznamenal druhou branku svého týmu. Jak jinak než hlavou.
Bohužel on a také tehdejší kapitán národního výběru Anglie Gerry Francis vinou nespočtu těžkých zranění na mezinárodní úrovni nikdy významně neprorazili. Kevin Beattie dokonce suma sumárum nastoupil jen k devíti střetnutím v reprezentačním trikotu. Nad tak smutným faktem se později osobitým způsobem pozastavil Bobby Robson. "Devět startů? Měl jich vyhrát 99, kruci, on měl být nejčastěji reprezentujícím Angličanem všech dob," lamentoval s odstupem času legendární manažer. Nicméně stalo se, že roku 1977 se poprvé začala projevovat chronická náchylnost Kevina Beattieho ke zraněním. Dostáváme se tedy ke druhé, té daleko smutnější části kariéry jednoho z nejlepších stoperů, co kdy běhali po anglických trávnících.
Jak je důležité míti Kevina...
Jestli ještě někdo pochybuje o tom, že nepomíjivá bolest obou kolen může zničit kariéru i víceméně pana nedotknutelného, zde vám předkládám zářný příklad, že tomu tak vskutku je. Nevítané problémy se začaly u Beattieho projevovat zrovna v nejnevhodnější chvíli pro Ipswich. Ten stíhal Liverpool a do poslední chvíle bojoval o mistrovský titul. Nakonec však skončil těsně pod vrcholem na třetí pozici jen o čtyři body za mistrem z města Beatles. Kdoví, zda na konečném neúspěchu Blues neměla rozhodující podíl právě absence elitního stopera.
Příští sezonu už Robson nemohl počítat s Beattieho službami prakticky vůbec. Přesto když už řízný zadák nastoupil, bylo to znát. Na hřišti nechyběl například při památné výhře v Poháru UEFA nad Barcelonou v poměru 3:0. Při odvetném klání však "Traktoristé" na vlastní kůži pocítili, jak nepostradatelnou součástku mužstva pro ně Beattie představuje. Nejen že neskutečně prováhali veškerý svůj pracně vybudovaný náskok, ale také se nakonec s pohárovou Evropou po penaltách loučili. V lize k tomu všemu stanuli jen na pokraji sešupu do nižší soutěže. Tak černý rok to ovšem pro Town zase nebyl. Konečně totiž své tažení FA Cupem dotáhli do vítězného konce a svým dílem k tomuto historickému úspěchu přispěl též lazar Beattie (nastoupil alespoň v semifinále). Tomu byla v té době diagnostikována artritida pravého kolene.
Ipswich se posléze téměř naučil žít bez svého hvězdného středového obránce a i v sezoně 1980/1981, kdy už pomalu Beattiemu docházela trpělivost, dokráčel až do semifinálových bojů Anglického poháru. Do nich triumfálně zasáhl též "Tank", což se ale nemělo stát. Během onoho utkání s Manchesterem City si vykloubil pro změnu rameno, čehož následně musel velice litovat. Jeho spoluhráči totiž hned o měsíc později i bez něj slavili monumentální úspěch – vítězství v Poháru UEFA.
Smutný konec a neméně smutná přítomnost
V říjnu roku 1981 zlomený, unavený a celkově útrapami života otrávený Kevin Beattie opouští prvoligovou scénu. Rozloučil se před více jak 14 tisíci diváky utkáním s Dynamem Moskva, aby posléze ještě zkusil navázat na náhle přerušené účinkování na fotbalových kolbištích v Colchesteru a Middlesbrough. Tíživá bolest v obou kolenech mu ale nedovolila pokračovat na nijaké závratné úrovni a po chvíli kopačky definitivně odhodil do smetí. Vydal se cestou dubléra ve filmové branži, když ve snímku Escape to Victory zaskakoval při fotbalových scénách za samotného Michaela Cainea. Jen tak pro zajímavost - v tomtéž filmu se představil také Sylvester Stallone, s nímž si ovšem legendární obránce ani za mák nepadl do oka. Dokonce ho později označil za "arogantního blbce".
Především se ale po konci kariéry nyní 54letý děda šesti vnoučat věrně stará o svou manželku Maggie, trpící velice rozvinutým typem sklerózy. Sám neudělá kloudný krok, projednou se ale prošel velice rád. Po 27 letech mu totiž byla loni před finálovým duelem Poháru UEFA z rukou Michela Platiniho dodatečně udělena medaile pro vítěze téže soutěže za rok 1981. Tento pán si takové ocenění nepochybně zasloužil. Tvrzení Bobbyho Robsona, že "Kevin Beattie hrál jak z jiné dimenze", totiž nebylo nikterak nadsazené...
Úsměvné historky kouzelného dědečka Kevina
Jako čestný dodatek k tomuto životopisu jednoho z nejnadanějších stoperů Albionu všech dob přikládám autentické vzpomínky samotného Kevina Beattieho. Postarší a těžce se pohybující pán je vítaným společníkem novinářů a obecně médií. Jednou se rozpovídal pro britský deník Telegraph a leckdy reportéra vskutku nadchnul.
"Na konci každé sezony si mě boss – doteď mu nemohu říkat Bobby, protože se stal víceméně mým adoptivním otcem – zavolal do své kanceláře a povídal: Hej, synu, máš za sebou povedený rok. Kolik myslíš, že stojíš? A když jsem mu já jako obvykle odvětil ‚To nevím, pane‘, řekl: ‚Pak ti budu přidávat každým týdnem 25 liber na platu‘ a podal mi papír a pero. A já se mu každý zatracený léto upsal na další tři roky, protože jsem hraní pro Ipswich miloval," usmíval se Beattie.
Vzápětí si zavzpomínal též na onen nepozorovaný úprk z reprezentačního srazu, na nějž ve skutečnosti ani neměl dostavit. Ten odůvodnil manželčiným porodem jejich první dcery Emmy. "Když jsem uviděl ceduli ‚Carlisle‘, nevím proč, pomyslel jsem si ‚zpackals to‘ a vystoupil jsem z vlaku," přemítá Beattie. Ten také věděl proč klít. Vždyť při oslavách narození potomka s otcem byl přichycen fotografy, jak upíjí z půllitru plného vychlazeného ležáku, a rázem toho byly plné noviny.
Zajímavá je též jeho historka o chystaném pohovoru se zástupcem slovutného FC Liverpool, Billem Shanklym, přímo v útrobách svatostánku na Anfield Road. Bylo mu tenkrát teprve patnáct let. Jenže jakmile vystoupil z vlaku, aniž by ho nikdo přivítal, s prázdnými kapsami, naskočil pln smutku na první vlak zpět domů. "Když se nedokáže z nádraží dostat na Anfield Road, pak ho nechceme," mručel tehdy Shankly. Asi si posléze musel rvát vlasy nad famózními výkony zázračného mladíka.
Na závěr ještě jedna z nespočtu kuriozit ze života potřeštěné legendy, kterou kdysi jeho přítel Billy Bonds (někdejší hvězda West Hamu) označil za Johna Terryho tehdejší doby, akorát dle jeho slov více silového. Jestli vám je záhadou, jak si mohl roku 1977 suverénní Ipswich nechat uniknout mistrovský titul, vězte, že v tom měl prsty jistý požár. Když taky moula Beattie hasil ve zmatku oheň benzínem, není se čemu divit, že? Jelikož mu při této nehodě ohořela jak tvář, tak vlasy, konec nadějně rozjetého ročníku 1976/77 zmeškal. Pointa? Bez pilíře zadní linie Ipswich ke konci sezony prohrál čtyři ze šesti zbývajících duelů a ukořistil jen pomyslnou bronzovou medaili.
Související články
Zobrazit jen nejnovější
Zobrazit všechny
Michael Laudrup - nejlepší za pětadvacet let
17.11.2008, 22:26
Giacinto Facchetti - Obr z Treviglia
13.11.2008, 12:35
Gianni Rivera - Zlatý chlapec
10.11.2008, 22:00
Paolo Rossi - nepolapitelný Pablito
07.11.2008, 15:04
Ruský objev Alan Dzagojev opět zářil
24.10.2008, 10:37
Giuseppe Meazza - Peppino
23.10.2008, 19:42
Guus Hiddink – Kouzelník
09.10.2008, 12:53
Cesar Menotti - Hubeňour
02.10.2008, 12:19
Arrigo Sacchi – holohlavý kouzelník
29.09.2008, 21:50
Jack Kelsey, kočka s magnetickými drápy
23.09.2008, 10:39
Rinus Michels – největší ze všech
22.09.2008, 09:48
Valerij Lobanovskij – Plukovník
20.09.2008, 09:50
Komentáře (140)
Přidat komentářVelice pekne jen skoda,ze nedosahl na ten titul.
Tak co, fantomasi, další tisícovka v kapse?
tolik fakt nedostáváme, teda apoň já ne...Jinak chválím fantomase, opět pěkný článek o zajímavém hráči
Ani já ne samozřejmě. Ale ještě jednou zduraznuju, a předpokládám, že mluvim i za Toma...děláme to hlavně pro zábavu, že nás to baví a těší psát pro lidi, nikoliv za peníze.
samozřejmě, velmi mne to baví, navíc tím, že to píšu si ty znalosti ještě prohlubuju a ukládám, takže jsem schopen jmenovat týmy např. ze třicátých čtyřicátých let, což by myslím ( neberte to jako pochvalování) mnoho lidí schopno nebylo...
Jasně, dělal jsem si legraci.
já vím
Ty ses rozjel Tome, nechceš napsat třeba Charltona nebo Shiltona? Prostě slavnější hráče, i když i ti méně známí si samozřejmě také zaslouží pozornost, aby se na ně nezapomnělo...Pro fandy italského fotbalu brzy bude několik největších legend...
Přijde Best...na toho si brousim zuby, nad zminovanými dvěma sem se ještě nezamýšlel a nerozhodil sem tak zatim sítě. Nicméně já chtěl hlavně v tomto seriálu představit právě ty borce v ustraní, leč nebyli o nic horší, jen nebyli tolik vyzdvihováni a, slovy Tava, poflakovali se po měnších klubech. Robson, jak je v článku psáno, věděl, že Beattie svými kvalitami má na Charltona, ne-li ho převyšuje, ale prostě nehrál za ManUtd a tolik se o něm nevědělo. Přece jen o těch fakt nejzářivějších a nejslavnějších hvězdách už toho taky bylo napsáno tucet, tak proč někoho opakovat.
Wow, fantomasi, já nestačím zírat. Ty teď přes den neděláš nic jiného než že píšeš články ne? . Jinak opět kvalitní práce. Myslím, že když píšeš o těch Angličanech, nebyl by od věci takový Tony Adams, Martin Keown nebo David Seaman. Co ty na to?
Nene, todle sem předdělal už docela dávno. V tuhle chvíli naopak se flákám a v zásobě nic dodělaného už nemám. Ted bude řádit Tom. Jinak ti tví zmínění - jsou bez pochyby zajímaví, ale já opravdu se chci zaměřit jen na legendy z menších klubů, krom toho z Arsenalu už tu byl jeden golman (Kelsey) a taky jeden bek (Dixon).
to si piš Mám docela slušnou zásobu ještě nezveřejněných článků (většina Italové, Španělé nebo Jižní Amerika, takže si nebudeme lézt do zelí).
Aha, já myslel že píšeš komplexně o všech legendách anglické kopané. JInak to opět zmíním, prostě musím. Je mezi redaktroy někdo kdo by měl zájem napsat něco a Davoru Šukerovi? Respektive jestli mezi váma je někdo, kdo píše třeba o fotbalistech z balkánu, zemí bývalé Jugoslávie apod.
pochybuju, já určitě ne, ale to už jsem ti psal
Jojo, jasně. Máš jinou aprobaci. Snad ten Ugljan.
Poptej se u Ugljana.
Toho tady potkávám jen občas.
Jinak jako jo, píšu, dřív sem psal i o těch známějších, ale ted sem se zaměřil jen na ty z menších klubů. O těch největších už toho bylo tolik napsáno...
Chodíš vůbec do školy, neb kdy to píšeš?
ono hodně těch článků už je napsáno dopředu a ony se jen postupněš dodávají, protože nejde vše zveřejnit hned - to by to tu bylo plné životopisů
Přesně tak. Píšu většinou přes víkendy.
můj den je sobota. Teďka v sobotu jsem zvládnuil dokonce 2! Ale je fakt, že jsem u toho seděl skoro celý den...Odměnou byly výsledky voleb
ODS?
Ne, nic. Ale pánové z vyšších postů ČSSD mi sou vysoce nesympatičtí. Celá politická skvadra je verbež.
tak v tomhle se asi neshodneme. Já jsem sociální demokrat...Ale ticho o tom, dost toho již bylo řečeno, nechme to na nich...
Částečně máš pravdu. Říká se, že slušný člověk se do Parlamentu ČR nedostane, ale na straně druhé: zachoval by ses na jejich místě vždy lépe, kdybys měl takovou moc?
Já bych takovou moc hned předal jiným. Opravdu o ni nestojim, Nejde mi o činy, jaké dělají, ale spíš o způsob jejich vystupování a argumentace. Oboje je u nich někdy žalostné.
no a právě ve vystupování a argumentaci, vědomostech ČSSD ods výrazně zastiňuje
Mně spíše přijde, že ČSSD se více snaží zalíbit lidem a slibovat hory doly a pak skutek utek... Neříkám, že ODS jsou na tom jinak. Porblémem vidím fakt, že po uchopení moci se vždy jedna z těchto dvou stran snaží prosadit si své, ta druhá usiluje o opak. Za pár let prosazování je jedna strana tou druhou svržena a začíná se nanovo, takže se vlastně nikdy nic nedokončí. Vsadím se, že za vlády ČSSD - za předpokladu, že znovu přijde a vidím to dost reálně - se zase lidem něco nebude líbit a brzy dají na vábení opozice, která se opět dostane k vládě, zruší to, co se té předchozí vládě podařilo nastolit a zase si pojede dle svého... Zkrátka nekonečný bludný kruh. A jak se v tom má pak volič vyznat? Přiznám se, že netuším, komu dám po dosažení plnoletosti svůj hlas, ale vím, že volit budu. Ze všeho nejvíce totiž nemusím lidi, kteří v době voleb raději sedí doma v obýváku a pak breptají, koho to národ zvolil - a že je jich spousta. Tak.
souhlasím s nutností volby. Každý má právo volit a měl by ho využít...O pol. orientaci jednotlivých přispěvatelů se nebudeme bavit nemá cenu to rozebírat, bavme se o fotbale...
No, hurá, konečně jeden politický odpůrce , kterej tady kašle na politiku a bude se se mnou hádat o fotbale.
Ale prosim tě. Nic výrazného tam neni, leda sou v ČSSD výraznější demagogové jako například pan Paroubek.
Pan Paroubek je pro mne výrazná osobnost se vším všudy - typický sociání vůdce. Z ČSSD je mi sympatický třeba Michal Hašek, naopak opravdu nemusím kupříkladu Škromacha.
Hoďte mi sem Alana Shearera
Vždyť nedávno skončil, o něm se hodně ví :)
Chválím článek...ale pořád mi tu chybí někdo ze Spurs :)))
Bude Bill Nicholson a to už slibuju na tuty.
napiš raději něco o legendě Spurs - Solu Campbellovi
Nač ta ironie?
jaká ironie?
Znám moc dobře tvuj postoj ke "Scumbellovi"...
no rád bych si o té kreatuře přečetl nějaký nestranný pohled.....třeba měl jen těžké dětství, ve kterém byl sexuálně zneužívaný, ve škole šikanovaný, doma ho neměl nikdo rád - takže by se tím pak mnohé osvětlilo....
Co já vim, tak skutečně jeho dětství bylo provázeno útrapami.
no a o tom chci ten článek - tzn. detailní popisy toho sexuálního zneužívání, barvitý popis šikany, včetně popisu všech těch rafinovaných metod mučení, kterého se ve školním sklepě účastnil zásadně jako hlavní hrdina, pak něco o tom jak plakal večer pod peřinou, a když se dostaneš k materiálům od jeho psychoanalytika, tak je přidej jako bonus
To dáváš příklad o tom zneužívání, mučení apod., nebo to je pravda? A proč jej vlastně označuješ za kreaturu?
Ok, to jsem rád :)
Fantomasi, chtel bych se te zeptat co delas za skolu?? jestli to neni moc tajne.... protoze tohle fakt obdivuju, ja skolu sotva stiham
Gympl, pokud si z Prahy tak na Karlíně. Já to ale dělám výhradně o víkendech, popř. když mám výjimečně volno v týdnu tak kus napíšu.
píšeš na etapy? Já to dělám vždy najednou. Když přestanu - už nějak nemohu najít nit...
Tak to já zas jo, ale samozřejmě několik životopisů sem taky napsal takříkajíc jedním dechem.
jasně, já se do toho kolikrát zaberu,že se pak ocitnu v úplně jiném světě - v říši vzpomínek a historie...Třeba jeden z článků, které už mám napsány jsou o člověku, jenž už je třicet let posmrti( záměrně neříkám jméno-překvapení), a to se pak duševně ocitáš v úplně jiných dimenzích...Když píšu o těch legendách, slavných utkáních, úspěších velkoklubů, je mi pak dost těžko sledovat t běžná ligová kola odkudkoli. Zkrátka sám sebe natolik zhýčkám, že se musím během toho zápasu vrátit na zem...
teď mě napadl Gary Lineker, na toho nemáš chuť?
Už sem někde psal...neni to o chuti, ale taky z velké části o materiálech...wikipedie se mi překládat nechce, to je trapné. Navíc ted sem teprve u obránců.
to je fakt, já wikipedii používám jen pro statistiky, moc se mi ty tamější články nelíbí. Samé odkazy a nic...Neplánuješ nic mimo Anglii?
Neplánuju, neplánuju.
Fantomasi, máš icq? Potřeboval bych se tě na něco zeptat...
196-412-400
tak z Prahy urcite nejsem, ja jsem jenom trosku na druhe strane
Sakra, Tome! Nepiš to tak dlouhé, už někde v polovině jsem nemohl......
A jéje, tady je někdo lenoch.
Nebo raděj běháš na kratší tratě?
Já mám nejraději fotky a pod nimi krátké komentáře... Kdyby mi fungovala tiskárna, tak si to vytisknu jako pohádku na dobrou noc, jenže nejsou barvy, takže jsem musel číst....
trénink je třeba Přečti si Vojnu a mír a poznáš co znamená dlouhý text
Netrabte mě, dneska jsem už přečetl 50 stran Kytice....
Kytici nemám rád - taková četba mě nebere. Preferuji světový realismus, zbožňuji Dostojevského.
To mi povídej.... Povinná četba je hrůza, naštěstí některé díla hrají i v divadle....
takovej Revizor od Gogola, to je divadelní nádhera
Laskominka přímo.
Když už jste u toho divadla.. Je to trochu mimo, ale perfektní je divadelní provedení Šakalích lét. Byl jsem na tom dva týdny zpátky a úplná paráda. To jen kdyby o to měl někdo zájem.
Vy máte povinnou četbu? Nebo seznam doporučené literatury?
Jinak nejlepší je realismus. Honoré de Balzac, jeho knížky můžu číst neustále dookola.
Bohužel i strojaři musí mít povinnou četbu Ale taky se přidám.... Kniha Kmotr od Puza byla báječná... Snad nemusím představovat
No tak jestli máte na strojařině povinnou četbu tak už jste včerejší (neber si to osobně). Povinná četba je přežitek, stejně jako čtenářské deníky kontrolované učitelem každého půl roku. U nás máme seznam doporučené literatury s velkým množstvím knih. Kdo chce číst, určitě si něco vybere. Kdo číst nechce, jeho smůla. Jak se říká: Komu není rady, tomu není pomoci.
U nás je včerejší skoro všechno. Kdyby jsi viděl, co všechno musíme číst, tak se z toho zhrozíš
Tak řekni nějaký příklad..
Strakonický dudák, Chrám Matky boží v Paříží atd. Teď si na všechno nevzpomenu, mám to někde napsané
Tak na Dudáka jsem byl v divadle, číst bych to asi nečetl a Quasimodo je zdá se mi docela nuda. Ostatně romantismus já narozdíl od realismu vůbec nemusím. Zkoušel jsem to číst, ale skončil jsem asi na 10 stránce a vytáhl z knihovničky raději Feuchtwangera.
Pánové, celkem si připadám jako blbec. Ty trenéry jako Feuchtwanger, Balsac, to vůbec neznám. A ty herní systémy (Kytice, Chrám matky boží v PSG) taky ne.
Tak Balsaca neznám ani já.
No vidíš.
A teď vážně - nevím proč, ale za mě byl Otec Goriot od Balsaca.
Taky mám doma knihu Ztracené iluse. Ono to zhruba v 50-60 letech minulého století takhle bylo, že se uprostřed slova místo Z používalo S. Ale že zrovna změní i Balzaca na Balsaca, to je mi nějaké divné a sám jsem takovou knihu st akhle skomoleným jeho jménem ještě nespatřil.
Jen stěží si dokážu představit, jak Francouzi napíší takhle uprostřed slova "s"...to spíš zbytek Evropy si to tak komolil, nepřijde mi to tak, že by tam es pasovalo, natož aby ho tam sami Francouzi dosazovali. Nicméně oficial to byl Honoré de Balzac.
Já nevim, ale nebyl to spíš Balzac, nikoliv Balsac?
Kurňa, nes*rte mě. Zvedl jsem se ze židle a šel se podívat do knihovny. Balsac. Jenom doufám, že z Bicana neudělají Bikana.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Honor%C3%A9_de_Balzac
Češi mívali sklon k zaměňování "z" a "s" v cizích slovech, jak správně podotkl Honziss. To proto to nedorozumění. I když většinou to fungovalo spíš opačně (resignace -> rezignace).
Tak je pravda, že většina zdrojů uvádí Balzac, nevím, do jaké míry je to chyba, špatná transkripce (jestli se v tomto případě dá mluvit o transkripci), možná to byl soudružský omyl vycházející z toho, že jeho původní jméno bylo Balsa (někde jsem zahlídl i Balssa). Ale prostě mám v knihovně Otce Goriota od Balsaca. Nikdy jsem ho nečet. Ale ten přebal svítí do dálky. Takže mám zafixovanýho Balsaca.
Balzaca zbožňuji, takže podávám vysvětlení: narodil se jako Honoré Balsa, ale nechal se přejmenovat na Honoré de Balzac. Jinak je to jeden z největších géniů lidtsva. Všechna čest
Balzaca zbožňuji, takže podávám vysvětlení: narodil se jako Honoré Balsa, ale nechal se přejmenovat na Honoré de Balzac. Jinak je to jeden z největších géniů lidtsva. Všechna čest
to mělo být jen jednou
Je to zvláštní. I pod některými citáty je uváděn podpis H. de Balsac. Kdybych tu knížku neměl doma, tak řeknu, že je to všeobecný omyl, jehož jsem se účastnil. Začínám si myslet, že tento formát Balzacova/Balsacova jména musel mít nějaký relevantní důvod. Další možné vysvělení je francouzské městečko Balsac - čili H. de Balsac - Honore z Balsacu - i když s tímto místem Balzac neměl asi nic společného, je to možný původ tohoto omylu. Francouzsky neumím ani fň, takže se mi docela těžko hledá. Každopádně je francouzština zvláštní jazyk - je správně bez Balzaca nebo Balzaka? Nebo kupříkladu takový Jean Marais (čteno Žán Maré) - 2. pád Jeana Maraise (čteno Marée) nebo Maraisa (čteno Maréa) nebo snad Maraisho (čteno Marého - já vím, napsaný je to strašný, ale při vyslovení už to uši tolik netahá). Prostě nejlepší je stejně Slavie.
V tom případě se pak taky nabízí Honoré (uctíval) de (někoho/nečeho) Balsac (městečko Balsac). Ale to už je dosti absurdní vysvětlení.
Sakra, zacházíme pořád dál a dál. To už je pomalu filosofický kroužek.
Tak mi například máme "povinnou" četbu ke státním maturitám akorát. To by měla dostat každá škola - resp. sestavit si svuj vlastní seznam zhruba 60 knih. Z nich si student vybere zhruba 20 nebo 30 knih, podle levelu obtížnosti maturitních zkoušek, a pak si profesor u samotného zkoušení vybere snad pět, myslim, a on o nich má poreferovat. Celkem záhul. Řekli nám to až ted ve druháku.
Tak to já bohužel nevím, jak to bude se státními maturitami a "povinnou" četbou na naši škole. Letos mě čeká ještě ta klasická. Nicméně současný systém u nás mi vyhovuje, pokud se změní kvůli státní maturitě, bude to krok zpět.
Povinná četba=internet.
Povíme si u maturity.
Ehm.
Kytice je skvělá kniha. Vrcholné dílo české literatury. A zfilmovaná byla parádně.
"se zástupcem slovutného FC Liverpool"
akeho?
co zas nechapes, predposledny odstavec
Jasně že vim, kde to je, sám sem to psal.
Nechápu spíš tvou víceméně dementní otázku "akého?"...pokud narážíš na to, že slovutného tam nemá co dělat, tak si laskavě ověř fakta, než začneš zase plivat špínu, borče.
prepac ale stale nechapem vyznam slova "slovutny" ???
vytahujes sa ako keby si to cele vymyslel zo svojej hlavy. ten clanok je napisany typickym anglickym novinarskym stylom. takze trocha pokory chlapce ti nezaskodi. na nic som nenarazal len vyraz "slovutny" proste nepoznam a nikdy som sa s nim nestretol. to vies, dement.
Aaha, tak to jsem špatně pochopil význam tvého příspěvku. Slovutného = věhlasného, slavného. Tak to se omlouvám za přehnanou reakci. Jinak mně zase uniká smysl tvé věty, že je článek napsaný typickým anglickým stylem.
To je v češtině něco jako známý, vyhlášený. Se Slovenskem to nemá nic společného.
Ale jinak, on si to celé vymyslel ze své hlavy - a docela dobře.
On furt má dojem, že všichni, kdo píší životopisy, striktně překládají jeden zdroj a zabere jim to jen jednu hodku a pak je z toho toto. Je to výstavní naivka, sám prej píše (což mu zrovna nežeru, protože jen těžko něco pořádného sepíše za hodku dvě), už sem se s nim tuhle bavil.
Fantome, zkus něco sesmolit o Duncanovi Edwardsovi. Vím, že nedokázal mnoho, ale ten jeho příběh by za to opravdu stál. Miloval bych tě
Jinak, chválím
Už sem na něj koukal, ale každopádně si počkáš - sem teprve u obránců.
Btw. Bobby Moore?
Btw. Alou do fronty!
Tak Šukera mi tady nikdo nenapíše, tak jsem změnil taktiku. A Bobby splňuje parametry pro článek psaný tebou.
To je fakt, uvidíme.
znalci anglickehonevi nekdo jak se jmenoval borec nevim za koho hral - chytil sem nejakej dokument jak ted pomaha lidem v peru nebo nepalu (ano je to hodne blizko :-D ) jediny co si pamatuju ze hrali nejakej turnajek britove s mistnima kdyz otevirali nejakou nemocnici ci co... tak kdo se ukaze ? ;)
Wow, zkusím 50 na 50.
tak 50 na 50 nedam ale napoveda je ze to bylo v goolisimu ve ctvrtek od 8 - aspon to je nejpravdepodobnejsi ... a tak asi to byla spis ta jizni amerika ...
samozrejme goalissimu
Nevím, končím hru a vezmu si ten 1000, co jsem vyhrál.
takovouhle moznost tady ale nemame byl to fakt masakr pak hrali domorodci mezi sebou a po faulu bylo videt i bojovy umeni :) no kdyby se tady ale objevil nekdo kdo vi o koho jde z toho myho kvalitniho popisu, tak je fakt borec :)
OT: Fantomasi, nevíš, jestli se budou prodávat vstupenky na AV i na internetu?
Nebo spíš pro všechny Slávisty
To opravdu nevim, já si pro ně jdu přímo na stadák, ale řekl bych, že spíš ne.
KED NAPISEM CLANOK, UVEREJNITE HO TU?
No, už by to chtělo abys něco napsal, mistře kritiku.
slovo do bitky, ale ja sa bit nebudem. radsej ho napisem
A když ho vezmeme za slovo - čistě technicky: přeloží to někdo do češtiny, nebo to PJ bude chtít česky od allyho, nebo se to pustí slovensky. Ne, že bych chtěl rejpat, ale život mě naučil...
Hele, to jako fakt může uplichtit kdokoliv něco a pokud to bude aspoň trochu za něco stát tak to tu PJ hodí?
Upřímně pochybuju, ale neptal jsem se, nezkoumal sem to.
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele