Gól není zločin: Sparta objevuje nové dno. Letenský celek může poprvé od roku 1982 zůstat bez pohárů

Rozklad úspěšné Sparty pokračuje. Od týden staré porážky v derby se na Letné seběhla řada dalších kotrmelců, které prohlubují dno, na které slavný klub padá. Po zpackaném finále poháru a odvolání trenéra Larse Friise (49) přišla porážka na hřišti Baníku a propad na 5. místo.
Možná, že si to spousta lidí stále ještě neuvědomuje, ale pokud by Sparta opravdu skončila za čtvrtým Jabloncem a poprvé od roku 1982 bude bez účasti v evropských pohárech, bude to pohroma nejen pro letenskou obec, ale i český fotbal.
Nikdo kromě Slavie nemá na tuzemské scéně lepší zázemí a možnosti k tomu, aby uspěl na evropské scéně a tím pádem pomáhal českému koeficientu. Jenže obrátit kvůli tomu pozice v tabulce nelze. Realita je taková, že sparťané hazardují nejen s touto, ale především s osudem příští sezony.
Na vítkovickém stadionu dopustili tragický první poločas stejně jako ve středu na Hané. V obou případech s třemi inkasovanými góly, což je pro defenzivu naprosto nedůstojná vizitka. Obzvlášť chování v jednotlivých situacích bylo tristní.
Tabulka






Baník, podobně jako Olomouc, jel na vlně, kterou sparťané nedokázali chytit. Když už se hosté alespoň částečně vzpamatovali a zkusili utkání zdramatizovat, bylo pozdě.
Trenér Lars Friis, který byl ve čtvrtek odvolaný se slovy sportovního ředitele Tomáše Rosického, že už dál nešlo čekat, vše sledoval už jen v roli diváka. Porážku musel vysvětlovat zaskakující Luboš Loučka, jenž sotva zachránil druholigovou rezervu, naložil si na záda daleko větší náklad - záchranu sezony pro ligový A-tým.
LOUČKA | "Dopad prohraného finále byl masivní. Během posledních dvou dnů jsme cítili, že jdeme nahoru. Pak ale dostanete za pět minut dva góly a jste zase dole."
— AC Sparta Praha (@ACSparta_CZ) May 18, 2025
Záznam tiskovky spolu s přepisem ohlasů Luboše Loučky najdete na webu #acsparta
"Hráči mají už jen dva zápasy na to, aby dokázali, že jim na klubu záleží," vzkázal týmu na cestu do Slezska Rosický v oficiálním prohlášení před utkáním s Baníkem.
Reakce na hřišti se nedostavila. A tak si hodnocení dalšího zmaru vzal na starost útočník Jan Kuchta po utkání. Tentokrát už ale vynechal diplomatický tón dánského kouče a v emotivním televizním rozhovoru naplno od plic vypálil vše, co si o současné situaci Pražanů myslí.
V jeho kritice zazněla slova o tom, že je Sparta na dně, což potvrzují i data. Ta z nadstavby jsou pro mocný český klub alarmující a hraničí s ostudnou sezonou, kterou Pražané nezažili ani za italského trenéra Andrey Stramaccioniho.
To byl blafák!
— Chance Liga (@chanceliga) May 18, 2025
Matěj Šín si položil Petera Vindahla a po samostatném nájezdu posílá Baník do vedení pic.twitter.com/a7oySAT1zH
Po 30. kole měla Sparta na kontě 62 bodů a držela čtvrté místo, přičemž na druhou Plzeň ztrácela pouhé tři body. Před vyvrcholením skupiny o titul jsou Panák a spol. na pátém místě a na účast v Lize mistrů ztrácí propastných devět bodů.
Když se podíváme na vybraná data společnosti Opta, zjistíme, že Sparta je mezi šesticí týmů ve skupině o titul jedním z nejhorších účastníků. V mnoha sledovaných atributech a metrikách jsou před ní i Olomouc s Jabloncem.
Sparta zaostává v ofenzivních i defenzivních úkolech. V očekávaných gólech ze střel na branku ji vychází hodnota 2.84, což je pátý nejhorší výsledek z elitní šestky. Na branku vystřelila jen jedenáctkrát (5. místo), vytvořila si tři velké šance (5. místo) a ve vápně soupeřů měla 89 doteků s míčem (5. místo).
Loučka si vybral 3-5-2. Směrem do defenzivy jsem zklamaný, tým vysoko napadal, což podle mě nebylo nutné a ve spojení s pasivitou obrany docházelo ke zbytečnému otevírání prostoru pro soupeře.
— Křídelník (@kridelnikv) May 18, 2025
Na balónu (primárně) ve druhé půli Sparta vypadala slušně. Především na pravé straně...
Ještě více ale člověka zarazí defenzivní metriky, na kterých si na Letné v posledních dvou letech zakládali a stál na nich úspěch pod Brianem Priskem. Nyní ale sparťané pracně budovanou identitu naprosto popírají.
V nadstavbě inkasovali ve čtyřech zápasech 10 branek (více obdržela jen Olomouc - 11). V očekávaných inkasovaných brankách ze střel na branku jsou předposlední (7.84), soupeřům dovolili 22 střel na branku (druhý nejhorší výsledek), úspěšnost duelů je podprůměrná (45,9 %, 5. místo), silní nejsou ani v obranných zákrocích (66,7 %, 6. místo) a dopustili se nejvíce faulů ze všech (55).
Jedná se o pouhý výběr několika základních statistik, které vypovídají o tom, zda má klub zkrátka jen smůlu, nebo se opravdu plácá v jedné z nejhorších krizí za poslední roky.
O smůle v tomto případě nemůže být řeč. Naopak se dá říct, že pro příští sezonu Sparty je ohromným štěstím skutečnost, že Plzeň v posledním kole má stále o co hrát a ideálně potřebuje Jablonec porazit, aby si udržela druhé místo před dravým Baníkem.
Mnozí kluboví fanoušci z toho asi mají radost, ale český koeficient potřebuje silnou Spartu, jako nasazená by měla slušnou šanci projít do ligové fáze KL a tam nasbírat mnoho bodů, klidně útočit i na velký úspěch v podobě postupu hluboko do jara. To od Jablonce asi čekat nelze. https://t.co/SZ6B5AdF50
— FC Koeficient (@fc_koeficient) May 18, 2025
V tom případě může Spartě stačit i domácí remíza s Olomoucí, dotáhne se bodově na Jablonec a díky lepšímu postavení před nadstavbou uzme čtvrté místo ona.
V kontextu toho, jaké mají na Letné možnosti, je to až ostudně ponižující záležitost. Vždyť se bavíme o týmu s jedním z největších rozpočtů, který v minulé sezoně vyhrál double a v létě došel do Ligy mistrů...
Tak špatná současná forma Letenských je. Prezident Václav Havel kdysi k českému národu prohlásil: "Až bude nejblběji, začne se to obracet k lepšímu."
V případě Sparty to však (zatím) neplatí. Každým dalším zápasem rudí poznávají, že může být i hůř.
Článek byl původně publikován pro Livesport Zprávy.
Komentáře (66)
Přidat komentářJe to jednoduchý. Sparta prostě musí a Jablonec čeká Plzeň, která narozdíl od Slávie ještě má o co hrát a nepustí jim to zadarmo. Všichni to hodnotí tak, že proti Baníku Sparta nějak šíleně hořela, ale Baníku tam spadlo doslova úplně všechno. První poločas končil s 0,22 očekávaného gólu a dal z toho branky 3. V součtu celého zápasu na očekávané góly to bylo 0,52 : 1,5 pro Spartu. Sparta i Plzeň jsou pořád jednoznační favoriti svých zápasů. Pokud si někdo myslí opak, určitě nebude mít problém své řeči podpořit a pošle pořádný prachy na Sigmu v kurzu kolem 10:1 nebo na Jablonec v kurzu kolem 5:1. Věřím, že poslední zápas sezóny pod Loučkou Sparta s přehledem zvládne a pro Plzeň je to zápas jara, takže by bylo hodně špatné, kdyby to doma nezvládla.
Jo, naděje pořád je. Bez pohárů by to byla ostuda. Nebudeme-li brát za ostudu už fakt, že klub s nejvyšším rozpočtem vycouval z boje o titul, pak o druhé místo, pak o třetí místo, pak o pohár a teď hraje o předkola KL
Nejvyšší rozpočet má Slavie, ne Sparta. A je to tak dlouhodobě. Slavie budovala tenhle kádr v době, kdy měla třeba i o 50% vyšší rozpočet, než Sparta.
I tak je to ale samozřejmě mizerná sezóna. Ale to se ve fotbale stane. Sparta udělala dva tituly v řadě a vybojovala postup do LM, to je něco, o čem si ostatní kluby v lize mohou nechat jen zdát. Teď přišla bída, to je normální. Důležité, jaká je reakce a jestli se zvládneme za rok, dva zase zvednout. Kdyby se to nepovedlo, to by už byl průšvih. Třeba Slavie tu má nejvyšší rozpočet už kolik sezón a tři sezóny byla bez titulu jako favorit ligy. Letos udělala jasný titul, ale zase totálně shořela v Evropě.
Kabina není zdravá a to není něco, co prostě v průběhu sezóny dokážeš vyřešit. Představa diskutujících, že kdyby se Friis odvolal v zimě, tak teď ještě hrajeme o titul, je dost naivní. Spíš by se odepsalo další trenérské jméno.
v jaké sezoně měla Sparta o polovinu menší rozpočet prosimtě
Takže Šínova šance, kterou proměnil byla za méně než 0,22. Za kolik byla hlavička nebráněného Lischky přímo před brankou? To má opravdu velkou vypovídací hodnotu
Já ty statistiky nedělám. Ale ano, podle systémů, které jsou chytřejší než ty, to takovou hodnotu má.
Nemusíš tak rýpavě. Podívej se alespoň na ty dvě situace, které jsem uvedl a sám zkus zhodnotit, jestli odpovídá realitě 0,22 za první půli na straně Baníku. Jak to vidíš ty? To mě zajímá. Číslo z "chytřejšího systému" už znám.
Promiň, máš pravdu, to bylo zbytečně ostré.
Myslím, že největší hodnotu tam měl ten Šín, ale dostal menší hodnotu kvůli kombinaci rychlosti a úhlu. Ale souhlas, že subjektivně bych dal taky vyšší. Lischka hlavičkoval v šíleně krkolomné situaci, takže tam bych se vůbec nedivil, kdyby většina takových situací neskončila vůbec ničím. A třetí gól bude mít xG v podstatě nulový, střela z dálky se spoustou hráčů před balonem, tam to v podstatě jinak než šťastným odrazem nešlo. Máš pravdu, že 0,22 se zdá jako nízké číslo, ale kdyby si Baník vypracoval ty stejné situace desetkrát, tak z nich bude většinou rád v součtu za jeden gól a nikdo by si nic nevyčítal.
Zdá se mi, že tu statistiku xG značně přeceňuješ. Sparta měla 1,5 xG, ale jen 0,63 GOT, tzn. že se jim sice daří dostávat do střeleckých pozic, ale pravděpodobnost, že střely končí gólem, jsou mnohem menší, protože je tam víc bráních hráčů, dobře postavenej brankář a pod.
Hlavne pokud se to bere z livesportu, tak tym byvaji nesmyslny chyby
To, že xG převyšuje xGOT znamená, že hráči prostě netrefili bránu. xG zohledňuje i postavení ostatních hráčů a gólmana. xGOT akorát odečítá střely, které neskončí v bráně a slouží skoro výhradně k hodnocení gólmanů. xG je mnohem lepší nástroj pro hodnocení toho, jak výsledek odpovídá předvedené hře a schopnosti se dostat do šancí. Sparta svoje šance proměnila cca podle očekávání, Baník xG brutálně překonal.
Já tý xG statistice dodnes pořádně nerozumím.
Jako asi nějak chápu, že to má vyjadřovat potenciál šancí gólů podle různých metrik, ale i když to má třeba jasně daný pravidla, každá situace je komplexní a nutně odlišná, tudíž ty čísla stejně ani zdaleka nemusí přesně odrážet nějakej obrázek – i když se to jako cifra s desetinnou čárkou tváří že jo.
Ale prostě jsem asi už stará škola, mně jako statistiky bohatě stačí střely a držení míče. V pohodě a rád jsem přijal, když se napevno začaly počítat do statistik hráčů asistence (jako v hokeji), což byl asi takovej poslední velkej update, kterej jsem v pohodě přijal.
Držení míče je třeba zajímavý, Barca měla proti Interu asi 70%, tzn. Inter mohl mít na kopačkách míč tak maximálně 15 minut a stejně dal Barce 4 góly.
V podobný statistice se letos "dařilo" i Spartě, držení měli vždycky větší než soupeř, někdy i o dost a stejně dostávali góly. Hrají pomalu dopředu a neumí zachytávat brejky.
Crystal Palace měli proti ManC ve finále FA Cupu držení 22%. Čtyři góly sice nedali, ale i tak docela zajímavý.
Je to úplně stejně jako počet střel a držení míče. Prostě statistika, s kterou se musí umět pracovat.
Já si skoro říkám, že pokud jsi k tomu ten zápas neviděl, skoro s tím pracovat moc nejde.
Držení míče, spoustu klubu prostě nezajímá, vlezou si dozadu, 60% času ho nechají soupeři a vyrážejí rychle ven.
Střely, někdo tam může poslat 3 propagační z nouze, má zápisy.
Druhý tým může třeba 2x těsně minout, kdy by to byl jasný gól, a myslím, že snad ani trefena konstrukce se nepočítá za střelu na bránu? A zase to máš úplně zkreslený
Už se nehadame?
Máš pravdu a dobrý názor, tak proč bych to neocenil.
Jestli mám na eurofotbalu něco rád, tak že si s někým můžeš nadávat do kokotů a ve vedlejším článku si notovat.
Vyhrocené diskuze tu jsou běžné, ale nepřijde mi, že by si z nich někdy někdo něco dělal.
Takové zrcadlo fotbalu samotného, kdy si v zápase všichni nadávaj do čuráků, málem se poperou a pak jdou spolu na pivo a smějou se nad komentářema fanoušků, kteří v tom hrocení pokračují i po zápase.
S tím fotbalem je to dobrý primer, na hřišti často ostrý, pak se poplacas, kdyz jsi normální a nebylo to úplně do krve
To je fajn
Tak stačí se podívat na repre pauzu, kde spolu hrají hráči Sparty, Slavie, Plzně, kteří si jdou v lize po krku a o týden později na repre srazu naprostá pohodička, klídek, dokonce i nějaké společné Belmondo (miláček Slávistů Coufal s veřejným nepřítelem #1 Kuchtou, doplněný o Sparťansko-Plzeňského Brabce) nebo Sadílek, Krejčí s Juráskem na tříkolkách.
2 statistiky jsou málo, ale když bys měl všechny dostupné, tak už bys mohl udělat slušnou analýzu. Pokud bys teda každou správně vyhodnotil.
Statistika je spíše jen pomocník. Reálně to bez videa prostě nejde. Ale pomůže ti to najít věci, které bys měl sledovat. Vem si třeba heat mapy. Kdybys měl analyzovat pohyb a postavení každého hráče na videu, tak se z toho posereš. Ale s heat mapou si vyjedeš během chvíle pro každého hráče a pak už ti jen stačí zkontrolovat možné špatné chování.
Jo, heat mapy jsou super.
Ani statistiky nijak nezpochybňuju, samozřejmě že když bude mít někdo držení míče 60%+ a k tomu střeleckou převahu, asi není o čem, kdo je aktivnější.
I s tebou ale souhlasím - myslím, žes to psal ty, že s tím bych si i nějak vystačil, to xg je pro mě taky dost zajímavý, možná časem to bude propracovanější, teď mi to ale často taky nesedí
Pokud bereš statistiku na určení toho, kdo byl v zápase lepší, tak je to k ničemu. Protože lepší tým určuje skóre. Jasně fanoušci se můžou chlácholit, že jejich oblíbenci prohráli neprávem. Ale to je tak všechno.
Pokud jí bereš, ale jako nástroj pro zlepšení, tak je super a každé možné číslo ti může být užitečné. Ale musí se s tím prostě dobře pracovat. Když někdo přijde s tím, že jsme měli držení míče 80% a prohráli jsme kvůli smůle, tak to nebude k ničemu. Ale když někdo přijde s tím, že jsme měli držení míče 80%, ale jen 12 procentních bodů z toho bylo v útočné třetině, tak už můžeš vidět důvod neúspěchu. Nebo třeba když budeš mít hodně centrů, ale hroťák bude mít heat mapu zvýrazněnou hlavně mimo vápno, tak taky hned uvidíš možný důvod neúspěchu.
Dá se to zjistit i pozorováním zápasu, ale když si projedeš data, tak takových věcí můžeš zjistit mraky a ani nemusí být tak markantní. U videa už pak můžeš sledovat přesné důvody těch chyb a vymýšlet jejich odstranění.
Reálně fanoušek z jedné statistiky na LS ví prd, ale to neznamená, že jsou ty čísla k ničemu, jak si někteří myslí. Pro nás jsou ty čísla jen taková zajímavost.
Což jsou statistiky, které pokud si zápas neviděl mají vypovídající hodnotu jen když jsou ve výrazném kontrastu od sebe.
Úplně stejné bych rozhodně neřekl. Držení míče o výkonu neříká vůbec nic, počet střel bez kontextu taky ne. xG dává těm situacím aspoň kontext a nějakou hodnotu. Jasně, že to není všespásná statistika, ale má o dost větší vypovídající hodnotu pro někoho, kdo zápas neviděl, než předchozí dvě. Samozřejmě to má ale omezení - pokud dominuju zápasu, ale obránce mi vždy nějakým rizikovým skluzem ukopne míč těsně před střelou, tak budu mít v zápase xG 0. Na druhou stranu, to vlastně říká pravdu - bránící tým dokázal vše situace vyřešit, než byla šance k zakončení. A když se na to díváme touhle optikou, je to celkem pěkný posun od těch tradičních metrik.
Je to úplně stejné v tom, že se to dá špatně interpretovat. Větší počet střel neznamená, že jsi byl lepší. Ani že bys měl víc šancí. Stejně tak větší xG neznamená, že jsi byl lepší. Může to být o tom, že sis vypracoval více možností.
Posun je to v tom, že máš víc statistik a když je dáš dohromady, tak ti to dá lepší obrázek o zápasu. Ale jedno číslo ti moc neřekne.
Souhlasím, ale pořád pokud bys měl výkon posoudit na základě jednoho čísla, tak mě nenapadá lepší, než xG.
Skóre.
Jinak xGOT je asi lepší.
No, skóre nevím nevím.
Vypovídá o výsledku, ale o předvedené hře už to taková jistota není.
S tím xGOT úplně nesouhlasím. xGOT je asi nejlepší statistika pro hodnocení gólmanů, ale o herní převaze nemusí říkat prakticky nic. Tým se může dostávat do super šancí, trefí tři tyče, tři břevna, pětkrát mine bránu a má pořád xGOT 0, zatímco soupeř z 1 střely z dálky, která zapluje do růžku bude mít xGOT poměrně slušné. Sice to zohledňuje navíc kvalitu zakončení a gólmanů, ale zase ignoruje všechny akce, které neskončí střelou na bránu, ať jsou sebelepší.
Psal jsi posoudit výkon. Skórování je nejdůležitější částí výkonu.
Herní převaha není všechno. Cílem fotbalistů je dát góly a soupeři to znemožnit. Takže když netrefí bránu, tak prostě nehrajou dobře. Taky můžeš mít xG 3,41, ale když netrefíš bránu, tak těžko můžeš vyhrát.
To jo, ale kolikrát je to jen hra čísel. Statistika celkem nevyhnutelně zajistí, že i fantastický útočník prostě ve slušné šanci 2krát dá gól, 2krát trefí gólmana a jednou mine bránu. A stejně tak je nevyhnutelné, že se občas najde zápas, kdy ti tam nespadne nic nebo zase všechno a nemůže za to v podstatě nic jiného, než ta statistika. Když i ti nejlepší hráči budou v klidu střílet na jedno konkrétní místo, tak ho netrefí desetkrát z deseti pokusů. Ale souhlasím, že se počítá výsledek, jako fanoušek Realu Madrid bych slavil o dost méně titulů Ligy mistrů, kdyby tam nehrála roli mentalita, odhodlání a touha vyhrát, i když taháme za kratší konec zápasu.
Statistika za nic nemůže. Ta jen zaznamenává údaje. Když netrefíš bránu, tak jsi prostě nepodal dobrý výkon.
V dnešním fotbale mi přijde, že držení míče je statistika, která o výkonu týmu neříká vůbec nic, maximálně o herním stylu. A střely bez kontextu jsou taky dost o ničem. xG dělá ten krok navíc, kdy dává k těm situacím i nějaký kontext a hodnotí je na základě toho kontextu.
Nevím na koho z vás mám reagovat, protože pointu máte stejnou. A tedy že držení míče o ničem nevypovídá, což ale byla pravda vždycky. Ale co to reálně dokládá, to je prostě procento času, během kterýho měl jeden tým na kopačkách, bez ohledu na nějakej tlak či herní obraz – ale čistě v tom držení je to podle velmi transparentní metrika, která nepotřebuje nějakou tabulku, jak a podle čeho se má hodnotit. Ale jako jo, já to tak nějak povrchně asi i chápu, ale fakt to podle mě už bude hodně v tom, že se mi v mých mid-30s nechce prostě moc používat, když jsem to celej život nepotřeboval. Prostě klasika. Old man yells at a cloud.
Jako určitě je to zajímavý, ale já prostě asi nejsem takovej stat junkie, abych si to všechno takhle projížděl. A teď nevím jestli se nepletu, ale tvoje jméno mám tak nějak spojený s americkým fotbalem, přitom na základě příspěvků před mnoha lety. Je to tak, žejo? Protože to je pak docela logický, v Americe (a jejich sportech) se v těch statistikách tradičně umí nimrat ukázkově – od driblů a úspěšnosti přihrávek až po porovnání tlaku vzduchu a rozpětí křídel much v rodištích babiček hráčů.
Za kolik jsi vsadil na Spartu?
Nevsadil. Zaprvé na svůj tým nesázím. A zadruhé kurz 1,3 na výhru je nižší, než co by mi přišlo adekvátní současné formě Sparty. Ale to neznamená, že není i tak jasný favorit. Naopak to znamená, že kurz na Olomouc je víc než štědrý a každý, kdo o Spartě pochybuje by to tam měl poslat.
ako je platena tá konferenčná liga? má to vobec zmysel z hladiska financii?
kdyz to vyhrajes tak jo
Cca mínus 20% proti EL.
Musíš podle mě uhrát třeba čtvrtfinále. Spíš jde o tu konfrontace s evropskými tými.
Jak píše kolega výše, není to z hlediska prize money šílený rozdíl proti EL. Mezi CL a EL je mnohem větší. Spíš jde o tu atraktivitu soupeřů. Je skoro zaručeno, že tak 3 zápasy budou proti nějakým zoufalcům.
1982 je fakt dávno, to ještě Janek Ledecký působil v Žentouru.
11. listopadu 1982 – Andrej Babiš podepsal v Bratislavě závazek ke spolupráci s StB.
The Cure vydali Pornography a taky Gilles Villeneuve byl ještě naživu.
Pornography
To se narodil Martin Hranáč
a lidí na zemi bylo skoro 2x míň než dneska
Sparta si to pohlídá.
Navíc si nemyslím, že Plzeň bude "riskovat" a prohraje doma s Jabloncem - i když je to jeden zápas, Peltonec je nabuzený a určitě se sám neporazí.
Ale jak říkám, myslím si, že to dopadne podle předsezonních "papírových" předpokladů.
Sparta nechce, neni o co stát. Dej dvojku, věř mi.
Nesázím, takže to nechám na nich, ať si dopadnou jak chtějí
Tak podle předsezóních papírových předpokladů to nedopadne určitě. Ať už bude Sparta 4. nebo 5.
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele