EuroTour 2024 - Stuttgart: Porsche, Mercedes a VfB
Sídlo dvou automobilek, slavného fotbalového týmu i prestižního tenisového turnaje. Tak se dá ve zkratce popsat Stuttgart. V roce 1890 byla na jeho území založena společnost Daimler-Motoren-Gessellschaft, která se postupně vyvinula až v dnešní Mercedes, roku 1912 vznikl spojením dvou jiných spolků fotbalový klub VfB Stuttgart, jeden z historicky nejúspěšnějších německých celků. Znak města v podobě vzpínajícího se koně si však přisvojila až podstatně novější organizace, v roce 1931 založená automobilka Porsche.
Automobily jsou ve městě skutečně všudypřítomné, a to nejenom obrazně. Důkazem budiž fakt, že dlouhá Mercedesstraße vede od dopravního uzle až do Benzviertel, po cestě přitom narazíte na víceúčelovou Porsche Arenu i Mercedes-Benz Museum. Ani druhá automobilka nezůstává pozadu, své muzeum i ulici (byť podstatně kratší) má na druhém konci města a její název nese místní ženský tenisový turnaj.
Stadionu na východním břehu řeky Neckar se minimálně během základních skupin nedostane velkého šlágru, na druhou stranu má Stuttgart jako jedno ze tří měst jistotu, že přivítá domácí reprezentaci. Němci si zde zahrají svůj druhý zápas s Maďary, kteří na místě mohou zůstat i pro následující utkání, kdy změří síly se Skoty. Přestože svěřenci Marca Rossiho ve württemberské metropoli sehrají dvě ze tří představení, je jediným ve Stuttgartu sídlícím týmem Švýcarsko, jež odsud bude dojíždět do Kolína nad Rýnem a Frankfurtu.
Poměrně nedaleko od MHPAreny mají svůj kemp Dánové, kteří na stánku VfB vstoupí do turnaje proti Slovincům, i belgický výběr. Ten zde naopak základní skupinu uzavře bitvou proti Ukrajině. Turnaj se sem ještě jednou vrátí i během červencových vyřazovacích bojů, Stuttgart je určen jako dějiště úvodního čtvrtfinále.
Zápasy ve Stuttgartu
Neděle 16. června 18:00: Slovinsko - Dánsko
Středa 19. června 18:00: Německo - Maďarsko
Neděle 23. června 21:00: Skotsko - Maďarsko
Středa 26. června 18:00: Ukrajina - Belgie
Pátek 5. července 18:00: 1. čtvrtfinále
Praktické informace pro fanoušky
Co se týče automobilové dopravní dostupnosti pro české fanoušky, patří Stuttgart mezi pořádajícími městy někam doprostřed. Po dálnici přes Norimberk je cestu z Prahy možné absolvovat za něco přes 5 hodin. Vzhledem k poměrně velké nízkoemisní zóně ve městě i jeho okolí se jako vhodnější varianta jeví příjezd směrem z východu, kudy se bez plakety i rizika pokuty dá dostat do blízkosti stadionu. Fanoušci, kteří se na výpravu vydají z jihu Čech či Moravy, mohou využít alternativní trasu přes Mnichov.
Bavorská metropole je i základním přestupním bodem v případě cesty po železnici, ta ale zabere okolo devíti hodin a neřadí se mezi nejpohodlnější. Další možností je tak vyrazit dálkovým autobusem, například FlixBus nabízí přímá spojení do Kornwestheimu na předměstí Stuttgartu za dobu mezi šesti a sedmi hodinami, dopravit se do centra je pak již záležitostí čtvrthodiny. Regionální a městská hromadná doprava v okolí Stuttgartu je pro držitele platných vstupenek ve dnech okolo konání zápasu zdarma, vedle toho lze využít dalších výhod i na dálkové či mezinárodní spoje.
Ti, kteří to mají blízko do Vídně, mohou využít letecké dopravy. Z největšího rakouského letiště se do Bádenska-Württemberska dostanou zhruba za hodinu, a byť přistanou kus za městem, nabízí letadlo pohodlnější a potenciálně i rychlejší cestu.
Letiště je přímo napojené na páteřní síť městské dopravy. Do centra vás doveze jedna ze sedmi linek tamní S-Bahn, alternativou k níž je rovněž metro (Stadtbahn) se zastávkami nad i pod úrovní zemského povrchu. S-Bahn přitom za pouhých sedm minut urazí vzdálenost mezi hlavním nádražím a zastávkou Neckarpark, z níž už je to v pohodlné docházkové vzdálenosti od MHPAreny. Metrem se lze dostat prakticky až k branám stadionu, to je ovšem vyváženo nutností přestupu či delším dojezdovým časem. Znázornění nejdůležitějších stanic a spojení je dostupné na stránkách UEFA.
Zvláštností v případě Stuttgartu je fakt, že jako fanzóna poslouží velká část městského centra, umístěného navíc v příhodné lokalitě v blízkosti hlavního nádraží. Abychom to uvedli na pravou míru, oficiálně jde o čtyři fanzóny, přičemž každá plní speciální účel. Místem pro hromadné sledování zápasů se stane velké prostranství Schlossplatz, jen za řadou domů se nachází Schillerplatz, kde bude možné ochutnávat místní speciality. Hned co se pěší zónou propletete na Marktplatz, dočkáte se aktivit pro rodiny s dětmi, a o kousek dál na Karlsplatz zase živé hudby a dalších vystoupení.
Turistické okénko
O muzeích obou stuttgartských automobilek, Porsche i Mercedesu, již padla zmínka výše. Vedle pohledu do historie a prohlídky vozů z dob minulých nabízí obě společnosti i prohlídku jejich přilehlých závodů. V blízkosti stadionu můžete ještě navštívit jednu netradiční expozici zahrnutou v Guinessově knize rekordů - Muzeum prasat (Schweinemuseum) vystavující více než 50 000 uměleckých znázornění tohoto zvířete z celého světa.
Kdo by se chtěl držet trochu tradičnějších turistických atrakcí, ten má také možnosti i při spojení s fotbalem. Mezi fanzónami na Schillerplatz a Karlsplatz se totiž rozkládá Altes Schloss, ze kterého lze snadno dohlédnout na Neues Schloss. Jihozápadně od centra můžete dojít až k novogotickému kostelu svatého Jana ležícímu na poloostrově u malého jezírka, kousek za východními hranicemi města se na kopci mezi vinicemi tyčí Württemberské mauzoleum, jehož okolí nabízí výhled na velkou část města včetně MHPAreny.
Komu by tato podívaná nestačila, může se vyšplhat až na 217 metrů vysokou Fernsehturm, nejstarší televizní věž na světě. Pokud byste rádi ještě více zeleně a přírody, pak nezbývá než navštívit Wilhelmu. Jediné velké evropské zařízení spojující botanickou a zoologickou zahradu v historických prostorách ukrývá 1 200 druhů zvířat. Hned vedle zoo se rozléhá obrovská anglická zahrada Rosensteinpark.
Ve Stuttgartu si přijdou na své i ti, kteří by chtěli skloubit fotbal s uměním či literaturou. Nemusíte být zrovna knižními nadšenci, abyste dokázali ocenit dechberoucí moderní interiér městské knihovny. Svou novou, velmi extravagantní část dostala v 80. letech také Státní galerie, jež je domovem zejména cenných maleb z 20. století.
Stadion a fotbal
Kapacita: 54 000 diváků
Vybudováno: 1933
Tým: VfB Stuttgart
Po velké fotbalové trojce v podobě olympijského stadionu v Berlíně, mnichovské Allianz Areny a dortmundského Signal Iduna Parku je MHPArena největším dějištěm evropského turnaje. Svůj současný název přitom dostala teprve minulý rok, ve své historii jej několikrát změnila. Po svém zbudování roku 1933 nesla až do konce druhé světové války jméno Adolfa Hitlera. Více než čtyřicet let se poté jmenovala podle nedaleké řeky Neckaru, v nedávné minulosti název patřil společnosti Mercedes-Benz.
Ne vždy přitom šlo o čistě fotbalový stadion. V roce 1986 se tu konal evropský atletický šampionát, jen o sedm let později na něj navázal ten světový. V dalších letech pak do Stuttgartu čtyřikrát zamířila evropská elita amerického fotbalu sehrát finále Eurobowlu.
To ovšem neznamená, že by fotbalové dění bylo před rekonstrukcí v roce 2011 nějak upozaděné. Vždyť jde o jedno z pěti německých měst, kterým byla přiřazena všechna v zemi konaná mistrovství světa i Evropy. Na světovém šampionátu 1974 Neckarstadion hostil tři zápasy základní skupiny a jedno té semifinálové, o čtrnáct let později byl svědkem jednoho skupinového mače i sovětského postupu do finále. Vydatnou porci sem organizátoři svěřili před osmnácti lety, kdy ke čtyřem utkáním základních skupin přibylo osmifinále i německý boj o bronz.
Vedle reprezentačních klání se ve Stuttgartu konala i tři evropská finále, a to v letech 1959, 1962 a 1988. V prvních dvou případech slavili Španělé, nejprve Real Madrid ovládl Evropský pohár na úkor Remeše, načež jeho rival Atlético zdolal Fiorentinu ve finále Poháru vítězů pohárů.
Ačkoliv od založení Bundesligy tady místní VfB až na čtyři sezony hrál pokaždé nejvyšší soutěž, evropské poháry se na stuttgartském stadionu nepředstavily už přes deset let. S druhým místem v uplynulém ligovém ročníku ale klub zároveň hlásí návrat do Ligy mistrů po patnácti letech, kde bude chtít poprvé v historii proniknout alespoň do čtvrtfinále. Tak či tak se MHPArena v tomto kalendářní roce může těšit na pořádnou porci špičkového fotbalu.
Hlavní tým VfB sice v uplynulé sezoně byl jediným zástupcem města v profesionálních soutěžích, od nového ročníku to už ale platit nebude. V Regionální lize totiž došlo k velkému městskému souboji o postup do 3. Ligy, v němž v posledním kole rezerva Die Schwaben využila zaváhání Stuttgarter Kickers a posunula se tak o patro výše. Kickers se tak stále marně pokouší oprášit slávu z konce minulého století, kdy stabilně patřili do 2. Bundesligy a dvakrát dokonce nakoukli mezi německou elitu.
Víte, že...
...ačkoliv lokalita a historie VfB je spíše spojena s Mercedesem, v lednu letošního roku koupila podíl v klubu automobilka Porsche?
...při rekonstrukci stadionu v roce 2011 se na místě našlo 18 nevybuchlých bomb ze druhé světové války?
...název Stuttgart je odvozen od slova Stutengarten, v doslovném překladu znamenajícího "kobylí zahrada"? To je důvod, proč město i automobilka Porsche mají ve znaku koně.
Komentáře (14)
Přidat komentářZkusím se zeptat rovnou než EF napíše článek . Jedu na Gruzii do Hamburku, máte nějaké tajné tipy kam zajít v Hamburku? Děkuju
Pokud nemyslíš jen hospody, tak určitě Miniatur Wunderland.
Díky, určitě ne jen hospody, ale kdyby byl tip na nějakou dobrou místní, tak tím určitě nepohrdnu. Dávám si to na seznam, zatím na něm mám jen Fischmarkt, takže postupně zjišťuju kam zajít, budeme tam celé tři dny+den přijezdu a odjezdu.
...při rekonstrukci stadionu v roce 2011 se na místě našlo 18 nevybuchlých bomb ze druhé světové války?
tvl ked si clovek predstavi ze niekto kope penaltu a jak ju podkopne tak branu preleti nielen lopta, ale aj noha utocnika
Na stejné trase S-Bahn (S1) je taky vedlejší město Esslingen s krásným Altstadtem, hradem a vinicemi (ty jsou v tom údolí kolem řeky všude). V Café Dolomiti mají Italové dobrou zmrzlinu a ve Falafelerie je zase top Falafel od jednoho Palestince. Jen to jen tuším 12min od Neckarpark.
V Nemecku to nie je nič nezvyčajné, teraz napr. našli v Duisburgu bombu priamo pod trávnikom
Múzeá Audi a BMW už prejdené mám, Mercedes a Porsche sú dalšie na mojom liste
Obě muzea jsou hezká, Mercedes se mi možná líbil o něco víc. A vyžadují fakt hodně času, Porsche aspoň 2 hodiny a Mercedes 3-4.
Já jsem zase nebyl v Audi a BMW. Určitě chci dát BMW, až pojedu do Mnichova. Jaké se ti líbilo víc?
Obe boli super zážitok, v BMW ma potešilo, že mali aj formuli BMW Sauber a kombinézu s prilbou Nicka Heidfelda. V Audi ešte F1 monopost nemali, nakoľko Audi F1 ešte nikdy nejazdilo Ale mali tam monoposty Le Mans, to bolo tiež dosť cool. Samozrejme pri oboch boli vidieť mnohé dobové vozidlá a myslím si, že každý automobilový fanúšik si príde na svoje.
Co se týče formulí, tak se mi hodně líbil Red Bull Hangar-7 u Salzburgu, měli tam toho fakt hodně, i co se týče další techniky. Já RB fandím v F1, tak o to větší to byl zážitek.
Na to BMW jsem určitě dost zvědav.
No práve, Mnichov sme spojili so Salzburgom a boli z toho hneď dve návštevy hangáru (večer tam natáčali nejaku talkshow, tak som prehovoril priateľku, aby sme sa prišli pozrieť ešte raz ráno). Ja naopak celkom fandím Sauberu (teraz moc nie, Bottasa ani Zhoua nemusím a to lakovanie je hnusné, ale ten original Sauber bol parádny tím + sa teším na Audinu a Hulka) a v hangári sa okrem RB nachádzali aj dobové monoposty Sauberu - napr. Kimiho alebo Herberta, to som si vychutnal. A celkovo tá atmosféra je tam proste úžasná.
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele