Euro ukázalo nedostatky Čechů. Ztrácíme individuálně, rychlostně i technicky, míní Levý

Česká reprezentace do 21 let se z evropského šampionátu opět vrací po třech zápasech ve skupině. Na Slovensku, kde se Euro konalo letos, bylo jasno už po dvou zápasech a dvou prohrách s Anglií a Německem. "Neměli jsme nárok," komentuje vystoupení svěřenců trenéra Jana Suchopárka (55) expert a bývalý kouč Stanislav Levý (67).
Pro český výběr skončil šampionát ve skupině. O čem to svědčí?
"Začal bych trochu jinak. Radovali jsme se z postupu, nicméně trochu se to dle mě přecenilo. Belgičané v baráži hráli bez deseti hráčů, kteří byli s A-týmem, případně zranění. Od ideálního složení tedy byli daleko, nicméně na to se nikdo zpětně ptát nebude. Jen to chci dát do kontextu toho, že na Euru se ukázalo, že na špičkové týmy prostě nemáme. Individuálně, rychlostně, prací s balonem, vlastně nijak. S Anglií to jednu chvíli trochu šlo, ale pak už vůbec. A proti Němcům, kterým mimochodem taky chybělo dost hráčů, jsme neměli nárok."
Zamaskovala tedy úspěšná baráž všechny nedostatky?
"Úspěch je se na Euro kvalifikovat, ale nevím, jestli jsme si vše dostatečně vyhodnotili a zanalyzovali. Jakým způsobem jsme kvalifikační skupinu zvládli? A potom i baráž, navíc proti jakému soupeři? Až to vypadá, že opravdu nedošlo k výraznému zhodnocení situace a poučení se z chyb, protože na šampionátu se ukázaly všechny neduhy, které byly vidět v celé kvalifikaci."
Tak přece jen! Daniel Fila a Václav Sejk v posledním českém zápase evropského šampionátu obstarali výhru nad Slovinskem a turnaji dají vale alespoň s jedním splněným cílem. pic.twitter.com/pzUGAj3MBv
— ČT sport (@sportCT) June 18, 2025
Fráze o tom, že je úspěch se na Euro dostat, je častá. Není to ale jen berlička, která se opakuje při každém neúspěchu?
"Určitě by se s tím dalo souhlasit. Pokud se někdy chceme dotáhnout k evropským top mužstvům, musíme být daleko přísnější. V hodnoceních musíme být také důslednější. A já úplně nejsem přesvědčený, jakým způsobem se to na svazu řeší nebo řešilo."
Jsou řeči o tom, že to není tak špatné, když se jednou vyhrálo a padlo jen proti favoritům, alibismus?
"Samozřejmě. Narazil jsem na to u předchozí odpovědi, potřebujeme analýzu toho, proč tomu tak bylo. A to si myslím, že se u nás neděje, natož abychom se z toho poučili. Teď děláme, že se nic neděje, ale kdybychom neměli štěstí už v kvalifikaci, tak se jednoduše ani nepostoupí. Je potřeba se dívat pravdě do očí, a to i v případě úspěchů, ač znamenají pro každého něco jiného."
Nejlepší fanoušci na Euru pic.twitter.com/MozEPGGYjI
— Česká fotbalová reprezentace (@ceskarepre_cz) June 18, 2025
Rezonovala slova trenéra Suchopárka o omluvenkách před šampionátem, taky se hodně zmiňuje, že reprezentanti nehrají v klubech. Co říkáte na tohle?
"Je problém, když hráči v klubech nehrají a nemají herní praxi. Ale na druhou stranu je trenéři nenechávají sedět jen tak, nějaký důvod k tomu mají. Pokud je to pro trenéra národního týmu problém, nabízí se otázka, proč je tedy nominuje. Jasně, asi nemáme tolik kvalitních hráčů, abychom si mohli dovolit někoho nevzít, ale neustále to zmiňovat mi přijde zbytečné."
Kritika na trenéra trvá dlouho. Jak jeho práci vidíte vy?
"Dvakrát byl na Euru, dvakrát se vypadlo ve skupině. Extra úspěchy tedy nevidím."
Byla chyba ponechat jej u týmu po vyhrané baráži?
"Těžko říct. Ale když o tom rozhodlo vedení svazu, asi bylo přesvědčeno, že koná to nejlepší, co v dané chvíli šlo."
”Pojďme se bavit o tom, jak to zlepšit, a ne o tom, jak je ten fotbal špatný."
— ČT sport (@sportCT) June 19, 2025
Trenér Jan Suchopárek nabídl po své derniéře u reprezentace do 21 let zajímavý rozhovor. Pusťte si jeho sestřih, celý je k poslechu na YouTube kanále ČT sport.
Více ????... pic.twitter.com/Wst5LCj2ma
Dá se na šampionátu z českého pohledu najít něco pozitivního?
"Jen velmi těžko. Od týmů, které chceme dohnat, jsme dostali dohromady sedm branek, byli jsme jim na míle vzdáleni. Potvrdilo se, že to kluci budou chtít urvat kompaktností, hrou odzadu a protiútoky."
A pověstným srdíčkem...
"Na tohle jsem nesmírně alergický, nemůžu to ani slyšet! Ať se na mě nikdo nezlobí, ale půjdu hrát za starou gardu a taky budu bojovat. To není na chválení, správný přístup a bojovnost, to má být samozřejmost."
Co tedy musí být úkolem pro nového trenéra Michala Bílka?
"Musíme zlepšit atributy, ve kterých zaostáváme, tedy práce s míčem, pohyb, kreativita. Jinak se neposuneme. Jestli k tomu ale dojde takhle rychle, to moc nevím, jsem spíše skeptický."
21 | Po vítězném závěrečném utkání se Slovinskem odpovídali Jiří Borek a Daniel Fila. pic.twitter.com/NdGpT9dqqU
— Česká fotbalová reprezentace (@ceskarepre_cz) June 19, 2025
Skeptický, nebo spíš realistický?
"To je spíš filozofická otázka. Směr udává vedení fotbalu, které vybírá zodpovědné lidi."
Jaké české individuality se vám líbily?
"Když už bych měl někoho vypíchnout, tak Karla Spáčila, Patrika Vydru a Daniela Filu. I tak to ale v konfrontaci s top týmy bylo málo. Mistrovství se vůbec nepovedlo gólmanovi Lukáši Horníčkovi. Spoléhalo se, že bude schopen podávat lepší výkony, ale i to se prostě někdy stane."
Článek byl původně publikován pro Livesport Zprávy.
Související články





Komentáře (78)
Přidat komentářPo každém turnaji vždy ty stejné řeči
A to ještě mezi každým turnajem se změní několik vlastníků klubů a kazdej se chce věnovat hlavně mládeži a postavit to na mladých..
My to urveme letos už přes MOL cup
No dobře tak budu při zemi
Vy musíte být ve snu ne? Už osm nebo devět posil a většina s výhledem na uplatnění v první lize a následným prodejem. Snad si to sedne a bude vás chodit kolem 4tisíc
A realne mladosi nanejvýš vyfasuji montérky a brigadnici na opravě stadionu
ale vždy pravdivé
A po každém turnaji se na to zodpovědní stejně vyserou a nic se nezmění.
To docela chápu, stejně s tím musí začít primárně kluby v repre je to nenaučíš
Nesouhlasím. Začít se musí už od nejmenších klubů. Což jde za svazem.
Jak píše kolega, tam jde spíše o podporu grassroots, a malých dětí, adekvátní odměny pro trenéry třeba, kvalitní stáže atp.
Dobře, ale třeba FAČR napřímo kluby nefinancuje, nebo jen v rámci konkrétního rozvoje. Kluby získávají primárně prostředky napřímo přes NSA. Zároveň jde obvykle o dobrovolné spolky, zpravidla zřizované obcemi, které jim přispívají ze svého, případně zařizují hřiště a zázemí obecně. Odpovědnost je poté na konkrétních zřizovatelích a lidech v klubu, aby případně pomohli sehnat sponzora a nastavili výchovu. FAČR organizuje soutěže, školení pro trenéry, licence .. výchovu si utvářejí kluby samy a byla by chyba jim do toho kecat a dělat přilišná centrální nařízení.
Kecat jim do toho by nebylo ku prospěchu, ale měli by jim udělat prostředí, kde by se jim vychovávat mládež vyplatilo.
Hraběcí rady.
Neboj. Brzy se na ně přestaneme dostávat.
Jednoduše řečeno ve všem, ale máme týmovost a obehame to a samozřejmě základ bojovnost
na soudy je brzo
počkal bych si na anlýzu
OT: ChroChro Minář zkušeně. Být fandou Sigmy je vážně za trest.
https://www.idnes.cz/fotbal/prvni-liga/sigma-olomouc-kaprain-konec-jednani-o-koupi.A250619_153006_fotbal_min
Kaprain:
„Není možné, aby se prodávající zříkal jakékoli vlastní odpovědnosti a přenášel veškerá rizika na kupujícího.“
„Nejen tyto snahy, ale i neustálé stupňování požadavků prodávajícího bohužel vyvolávají dojem, že nám značná část funkcionářů vlastníka ve skutečnosti klub prodat nechce."
Je to těžký úděl. Na druhou stranu, člověka už v životě nic moc nepřekvapí a je vždy připraven jen na to nejhorší.
Po tomhle je jasné, že nás už nekoupí nikdo a budeme jen čekat na smrt.
Těším se aspoň na výlety po Evropě se Sigmou, něco takového se jen tak opakovat nebude, tak je potřeba si to užít.
Postup do poháru bylo to nejhorší,co se Sigmě mohlo přihodit s výhledem k prodeji klubu novému majiteli
postup si vybojovali hráči a trenéři, nemůžou za to jací odporní lidi sedí ve vedení
To ano, ale vedení si kvůli tomu může vymýšlet nové a nové podmínky.
Teď jsem to chtěl napsat.
Kdyby byli jedenáctí, tak si žádné podmínky nekladou.
A přijde mi, že v HK to spěje už podruhé k podobnému konci.
Tvl, doufám, že ne budou všichni ignorovat
i ty požadavky toho tlustyho zmrda, že za Klimenta chce Chytila plus doplatek
Už 20 let pořád ty samé žvásty. Ano, výchova hráčů je u nás problém - ačkoliv se to v posledních letech určitě zlepšilo. Co se ale určitě nezlepšilo, tak to je výchova trenérů. V tomhle má na hlavě největší máslo svaz, protože fakt není normální, aby tuhle současnou generaci vedli trenéři jako Hašek, Suchopárek nebo Bílek. Pro tyhle lidi je priorita neinkasovat a podle toho k zápasům přistupují. Ať chceš, nebo nechceš, tuhle mentalitu přenáší na všechny okolo. O nějaký taktický připravenosti se nemá cenu bavit už vůbec. Nechci je hanit, protože oni předávají pouze to, co se v tomhle systému před mnoha lety naučili.
Pořád se bavíme o tom, že se fotbal posouvá, ale proč na to my nereagujeme? Radši se spokojíme s výmluvami ohledně slabých generací, přičemž týmy s horším materiálem dokáží předvádět lepší hru a sbírat u toho i výsledky. Co mě na tom šokuje asi úplně nejvíc, tak je totální ztráta ambicí a sebevědomí a ruku v ruce s tím spojenou apatii, že takhle to prostě je. Smiřte se s tím.
Přesně tak.
tam je cely problém, ale nikdo to řešit nikdy nebude. Protože jsme rádi, že na fotbal chodí alespoň 15 děti, třeba, tak nebudeme na nikoho zlý a kdo nechválí a třeba něco déčku řekne, tak je to strašný problém a rodiče ho chtějí pomalu zabít. Do toho pak na druhé straně ultra ambiciózní debilní otcové a matky atp. A v takovým prostředí pracuješ za pár stovek a limonádu.
Přijde mi, že tam to většinou nedělají rodiče, myslím ty kluby mimo akademie apod.
U Haška ta priorita neinkasovat zní celkem vtipně, vzhledem k těm přídělům, co poslední dobou dostal.
To je na tom asi to nejvtipnější. Hrát odzadu totiž neznamená, že máme čekat v bloku a pohybovat se ve stejný linii. On tohle hrál se Spartou čtvrtstoletí zpět. Tenkrát to fungovalo, dneska už to takhle hrát fakt nejde. Každej nadprůměrnej trenér ho sní zaživa - přes Sagnola v Gruzii až po Daliče v Chorvatsku.
A paradox je, že se takhle často projevuje Bohemka v naší lize. Je pak super vidět, že to s Veselým dovedl k dokonalosti až na tu nejvyšší mezinárodní úroveň.
Hašek není schopen předvést žádnej reálnej styl kterej udrží.
Na euru chtěl hrát na 3 střední obráce přes wing backy, ale nedošlo mu že pointa toho je silná rozehrávka odzadu tak k tomu dal Stanka, a celkově na euru měl šílenej výběr na hráče (Hranáč, Chytil)
Pak v lize národů to bylo v prdeli, zachránila ho taková ta klasika - bojovnost a dlouhé nákopy na Chorýho.
A proč ne. Třeba hrát na to že na hrotu máš Schicka a Chorého kterej to odběhá, dvě veže, ok.
Jenže on to zkusil proti Faerům, kteří přesně tohle rádi brání, zápas kde reálně máš hrát fotbalově.
A proti Chorvatům, kde by jsi pochopil hrát dvě věže s Schickem a Chorým tak naopak chtěl hrát fotbalově, ale tam mu prostě ujel vlak (viz fakt že Vrba i Šilhavka snima uhráli bod, my dostali příděl)
Nasadit Chorého aby to odběhal
Tyhle neskutečné rozbory
Zkus to obráceně,jak by si to udělal,kdo by to měl trénovat a popiš principy,jak všechno změnit+můžeš rovnou přidat koncepci,podle které by se reprezentační úsek řídil
Zkus to někdy obráceně ty
Já ale tyhle neskutečné rozbory nepíšu
Tohle přeci není žádná věda. Proč si nevypůjčit fungující modely ze Skandinávie/Islandu/Beneluxu? Máš tam mládež sjednocenou pod jednotnou metodikou výchovy, což je právě něco, po čem dlouhý roky volal A. Barák starší nebo Michal Prokeš - kapacity v oboru. Bohužel se tihle lidi odstřihli od svazu během Berbrování a Fouskování. Proč tady dávno nemáme kuchařku na výchovu hráčů, podle které se mládež mohla rozvíjet po okresy, kraje až po klubový akademie podle stejných herních principů, čímž mládežnickým reprezentacím ulehčíš život? Dneska si to každej jede podle sebe. Třešničkou pak jsou situace, kdy ti v mládeži hrají týmy na dva hroty stejně jako 20 let zpátky. Proč nehrajeme jednotný rozestavení - a tím mít na tohle navázanou strukturu hry, tak jako se to dělá v Nizozemsku nebo Dánsku? Pořád brečíme, že nemáme křídla...ale proboha, my na křídla v mládeži často ani nehrajeme, tak jak je můžeme vychovávat pro dospělý fotbal?
Další věc je vzdělávat trenéry od okresních klubů až po ligový akademie. A nejdůležitější ze všeho je dělat to poctivě a kontrolovat, zda se to dělá tak, jak si to svaz určí. Dánský svaz má na tohle svoje výstupový hodnocení, podle kterých rozdává dotace a známkuje velkou škálu věcí - přes dovednosti až fyzickou nebo mentální průpravu. Dost podstatná věc je, že v těch zemí funguje sdílející know-how.
Jasně, přechod do dospělého fotbalu je složitý a pořád si říkáme, jak na to mladí nemají. Problém ale je v tom, že my je při přechodu do dospělosti často fotbal teprve učíme. Teprve na té nejvyšší úrovni pak dochází střet s realitou. Ve Skandinávii jsou hráči ve 20 letech častokrát připraveni pro další karierní růst. U nás je teprve pouštíme do ligového fotbalu a 24 letech z nich pořád děláme talenty.
Všechno je to provázaný a bez vzájemný spolupráce a nastavený koncepce se nikam nehneme. Jinak se tady za 10 let sejdeme znovu a budeme číst úplně stejný věci, protože přesně úplně to samé se psalo po mládežnickým Euru v roce 2011.
Ale máme chuť něco měnit? Nebo pojedeme klasickej boj o trůny, kdy je podstatný obsadit svoje lidi na důležitých postech? Odpověz si sám.
Pozn.: Nevidím nic špatného hrát na dva útočníky
My všichni jsme tady pseudoexperti.
Všechny nás tu ale spojuje láska k fotbalu a často právě k tomu domácímu. Proto mě sere dívat se na tyhle Fousky a jemu podobný, pro který je fotbal teprve na posledním místě. Pak ti takovej člověk povídá něco o tom, že náš nároďák nemůže vést zahraniční trenér, protože máme specifickou kabinu a podobný p*čoviny.
Abys pak ve výsledku dosadil frajera, který v Evropě netrénoval 20 let.
Nic špatného na tom není, ale pro rozvoj hráčů to není ideální. Ty potřebuješ ty kluky učit jak hrát s prostorem a jak využívat svoje přednosti, zároveň je individuálně podle toho rozvíjet. Ve zkratce jsi na to sám a podle toho se musíš přizpůsobit. V dnešním fotbale se do od tebe prostě očekává.
Jen taková zajímavost.
To co říkáš že se má dělat ty udělal náš hokej před pár lety, sám Rulík po tom volal. A hned ten náš hokej se zvedá viz naše liga.
Jasně jinej sport, ale to propojení funguje na stejné bázi
Tak takovej Bílek a možná i ten Suchoš přípravu na soupeře mají určitě na slušné úrovni. Ale celé to myšlení té u21 a vlatně všech mládežnických kategorií musí být a všude jinde je jiné, než mají trenéři jako Suchopárek nebo nejspíše i ten Bílek (uvidíme jak se ukáže)
On ti pak řekne "tohle je euro tady se nemá zkoušet"
Na tom euru se nemá hrát na výsledek protože se ten výsledek neudělá. Výsledek je v dospělé repre, tady prostě měl hrát tak moderně, s takovýma trendama co dneska jsou aby ukázal na ty hráče co jsou už schopní to předvést a třeba je popíchl k těm skautům, ukázal že naše země není pozadu.
Ale my nebyli nejrychlejší nebo nejtechničtější nikdy , prave vzdy mame uspech jako tym, obcas tam nektery hráč vyniká… a chce to i nejpos lepisho trenéra.. jinak Anglicani i Nemfi ksou proste o uroven vys a vždy byli…
Kdyz si veznu ze na euru chybi Turek, Chorvati, Belgie, Skoti, Rakusaci, Madari, Svycari nebo Svedi tak by jsme meli byt sakra radi ze na to euro 21 postupujeme neustále a v té konkurenci je to určité úspěch..
Predvedena hra byla horsi ale jw fakt skoda ze jsme meli anglicany a nemce hned po sobe… sle rikam, cesky fanousek vzdy ceka neco víc a tato 21 nela strop uz ten postup
Neměl by si psát během návštěvy restauračního zařízení
Ne mam nový telefon a nectu to po sobe
souhlasím, měli jsme jednu generaci která ještě vyrůstala za socíku, takže si malovat, že někdy doženeme Anglii nebo Německo je naprosto zcestné, protože tyhle země potažmo svazy do toho lijou pro nás nepředstavitelné peníze. Je to vidět na všech tzv. východoevropských repre, že absolutně nestačí s vyjímkou Chorvatů, kde to trochu zachranuje Dinamo. Pro nás má být cíl vychovat pár individualit, což bohužel samozřejmě se Suchopárkem, Bílkem nebo Haškem je nemožné. Na celkové umístění nějaké U21 sere pes.
Pokud je Chorvatsko schopné udělat to co dělají, tak my na to musíme aspirovat taky
Neměli jsme jen jednu dobrou generaci, která vyrůstala za socíku. Nebýt komunistů, tak bychom na tom možná byli o hodně lépe. Vždyť před válkou jsme patřili k evropské špičce. Třeba jako Maďaři.
To jsou řeči "jako tým"
Vždycky když byl úspěch tak to bylo podepřeno kvalitou.
Viz euro 2021 který nám vystřílel Schick, euro 2004 jsme měli kvalitou aspon top 6 tým
Jenze tymy jako Španělsko,Nemecko nebo Portugalsko tu kvalitu maji každé euro
Ano, ale ty nemůžeš se spoléhat a makat na týmovosti, to prostě musí přijít vždy. Ty musíš se zaměřit na to, aby jsi vychoval nějaké lepší hráče a zvedl kvalitu třeba o 10,15% za 15 let.
Určitě bylo dobře, že měl útočník (a brankář) formu, ale fakt bych to nezjednodušoval takhle.
Schick dal gol z půly, proti Chorvatsku z penalty kterou vybojoval, proti Nizozemsku gol ALE HLAVNĚ vybojoval červenou kartu která rozhodla zápas a i proti Dánsku se prosadil.
Celý tým hrál fajn, bojovné výkony stoperů, super Vaclík (i když ve výbězích byl divnej a měl tam štestí, jednou ho zachránnil Kalas)
Ale Schick doslova zařídil všechno velké. Nejenom goly ve vápně, ale i z půlky a rozhodl osmifinále tou červenou. Tam to bylo více o něm než o týmu, který byl ale taky fajn
Skotsko ano, to šlo z 90 % za Schickem a Vaclíkem. Následně jsme ale byli proti Chorvatům celkově vyrovnaným soupeřem, spíše co pamatuji o něco lepším. Penaltu bych tedy neříkal, že Schick vybojoval, to byla obráncova nešikovnost a bylo úplně jedno, jestli by tam skákal Lewandowski, Tecl nebo já
Stejně tak s tím Nizozemskem, vždyť tam jen běžel za míčem, který De Ligt absolutně neodhadl a pak to ještě vyřešil nejhůře jak mohl.
Rozhodně byl na tom turnaji našim nejlepším hráčem, ale bylo tam tolik životních výkonů (zejména Vaclík s Holešem, ale i Kalas, Masopust a další) od našich hráčů, že se to určitě dá nazvat týmovým výkonem.
Stejně jako Modrič táhl 2018 Chorvaty, Navas 2014 Kostaričany nebo Forlán 2010 Uruguayce, ale bylo by nefér vůči zbytku týmu říct, že to Schick vystřílel
vzdycky sme byli chytry a vychcany nebo jak to rict, jak ve fotbale tak v hokeji, to nas zdobilo.. dnes uz je to davno pryc
Máme trochu problém, že nemáme žádné velké superstar jako třeba Norové, ale zase si říkám, jestli tohle je skutečně systémová chyba. Protože kvalitních fotbalistů chrlíme dost, jak dokazují naše úspěchy v Evropě.
kromě toho začátkuu to nevztahuju na jednadvacítky, jen aby to nemátlo
Tak tohle se ví a asi možná i ocekavatalne.
Jsme schopný dělat hráče s dobrým pohybem a fyzickou to že technická často slabsi se ví.
O čem se vůbec nemluví je že máme naprosto tragické trenéry. Reálné v současné době máme 2-3 slušně trenéry, Trpis a starej Koubek.
O tomhle se ale nemluví
A Hapi
Sledovat U21 nebo A narodak posledních pár let, je z 90% zápasů za trest, mohli by přenosy pouštět zajatým členům Hamásu místo muceni a občas nechybí moc aby člověku nechcala krev z očí. Navíc díky PR svazu, jejich chování, se nemůže nikdo divit, že lidi nemají k repre vztah. Rozhovory a kecy po zápasech jsou už jen tresnickou. To že nás fotbal je batoko, které je 20 let zpět, taky nepřidá k atraktivite
Levýho jsem měl za rozumnýho chlapa, ale ať mi vysvětlí, jak může trenér reprezentace u hráčů zlepšit práci s míčem,kreativitu, pohyb. Maximálně může hráče s těmito dovednostmi vybrat, ale kde brát a nekrást?
...ale docela mě překvapilo, že zrovna on je expertem na technickou vybavenost hráčů, když ve své éře posílal centry a střely na TRAMVAJ.
Článek jsem nečetl. Pro mě bylo nejhorším zjištěním, že jsme hráli mnohem hůř než Slováci. Slováci předvedli mnohem sympatičtější, odvážnější a koukatelnější výkony než my.
Čím to? Nemohlo by to být třeba trenérem, když v přátelácích jsme ty Slováky porazili???
Sledování komentářů
Chcete-li se rychle dovědět o nových komentářích k tomuto článku, přidejte si jej ke svým sledovaným. Upozornění na nové komentáře pak najdete ve svém osobním boxu Můj EuroFotbal v pravé části hlavičky webu.
Sledovat komentáře mohou pouze registrovaní uživatelé.
Nový komentář
Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Jste-li již zaregistrován, přihlašte se vyplněním svého loginu a hesla vpravo nahoře na stránce. Nahlásit nelegální obsah můžete zde.
Registrace nového uživatele